Is het normaal als je schaamlippen voor puberteit een andere kleur hadden dan na?

Hier kwam ik pas achter toen ik het een keer schoor, ik was toen en ben nog steeds 20.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wat is het kleurverschil?
Ritsuka
9 jaar geleden
Van welke naar welke kleur zijn ze gegaan?
Als ze wat bruiniger zijn geworden, dat is normaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor zover ik weet is het inderdaad normaal. Je huidskleur in die zone is sowieso anders. Dit heeft ook ermee te maken dat je huid daar dunner is.

Antwoorden (1)

Ja, op zich is dat normaal. Tijdens de puberteit wordt er in de huid van de schaamlippen wat meer pigment aangemaakt onder invloed van de hormonen. Dit blijft dan de rest van het leven zo.
De hoeveelheid pigment dat aangemaakt wordt verschilt nogal tussen vrouwen. Bij sommige vrouwen is hier (zo goed als) niets van te zien, bij anderen worden de schaamlippen duidelijk bruiner. Bij mensen met een getinte huidskleur is het effect vaak wat sterker dan bij blanke vrouwen.
Overigens gebeurt er bij mannen hetzelfde, maar dan met het scrotum.

Aangezien je niet scheert kan het er door de beharing ook wat donkerder uitzien.

We hebben het hier over een bruine kleur. Gezien je andere vraag: als je schaamlippen rood gekleurd zijn dan is het juist niet normaal, maar een teken van ontsteking en dus reden om de huisarts te bezoeken.