Ik heb vandaag een soort gips om mijn enkel gekregen maar hoe werkt dit spul eigenlijk?

Het is net verband en is ook vochtig aangebracht; mijn enkel werd langzaam in de goede stand geduwd en het spul werd warm en wat steviger..maar niet zo hard als gips.. het fixeert wel mijn enkel. het is niet zwaar en wel vervelend om te`hebben maar goed te dragen.. het gaat zich de komende dagen blijkbaar wat plooien en dan moet ik gaan proberen te lopen.. Ik was nogal beduusd door het onverwachte dus heb geen echte vragen meer gesteld..weet alleen dat ik er ook mee mag douchen.. wat is dit voor spul en loop ik niet het risico dat het gaat "smetten"..?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Het klink alsof je softcast heb gekregen:

Softcast
Dit is een flexibel kunststofgips (zachte cast). Hiermee worden allerlei aandoeningen behandeld die een beetje beweging mogen verdragen. Ook wordt dit gips veel gebruikt bij het maken van afneembare spalken en oefenspalken. Voor de behandeling van kleine breuken bij kleine kinderen of oudere mensen wordt het eveneens gebruikt. Het voordeel van de softcast is dat het met de schaar of met een mesje verwijderd kan worden en dus geen gipszaag nodig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naar mijn weten zijn er twee soorten gips; het gipsverband en het kunststofgips.

Het gipsverband is meestal een spalk, bedoeld ter rust en voorkoming van verschuivingen. Hier wordt verband gedrenkt in mineraalgips, vervolgens gemodelleerd tot een gipsspalk. Op dit gips mag niet gelopen worden en het mag zeker niet nat worden, het gips wordt dan weer zacht.

Dan heb je nog het kunststofgips, wat niet echt gips is. Hier kunnen meerdere soorten kunststof voor worden gebruikt. Het ene soort kunststof is wel flexibel, het andere niet. Dit 'gips' mag wel belast worden. Dit kunsstof kan wel tegen water, maar is niet verstandig aangezien de huid eronder ook nat wordt. Je huid heeft dan geen kans goed te drogen en loop je het risico op smetten.

Op het kunststofgips heb je nog een variant, genaamd zwemgips. Hiermee mag je alleen in chloorhoudend zwemwater en onder de douche. Naderhand moet je proberen zoveel mogelijk water eruit te laten lopen. Naspoelen met schoon water. Vervolgens moet je het gips goed op laten drogen door de zon en anders d.m.v. een fohn.

Als je een andere gipssoort hebt dan bovengenoemd dan ken ik het niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens, ik neem aan dat je behandeld bent in het ziekenhuis. Hebben ze je geen folder meegegeven? Je kunt ook altijd bellen naar de instantie waar je behandeld bent. Zij kunnen je vragen exact beantwoorden.