Waarom krijgt niet iedereen een AED-reanimatiecursus aangeboden?

Waarom worden er eerst overal AED-apparaten opgehangen? Je hebt er niks aan als je niet kunt reanimeren. De voorlichting van de hartstichting is echt niet volledig hierin!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het schijnt dat die apparaten zelf spreken zodra je ze gaat gebruiken.
Er wordt stap voor stap duidelijk verteld door een stem wat te doen.
waarschijnlijk daarom dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Eigenlijk is het verplicht om in ieder bedrijf over BHVers en EHBO-ers te beschikken.. heb zelf ook het AED diploma gehaald, ik denk als je het nooit geleerd hebt en je komt in een situatie dat het bijna vanzelf gaat, het klopt dat de AED je er doorheen loost, geeft GEEN schokken geeft als iets niet goed is, blijf alleen van het slachtoffer (en omstanders) vandaan zodra een schok gegeven gaat worden...dat is dan wel even van belang ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel bedrijven hebben Bedrijfs Hulp Verleners. Dit zijn zij verplicht vanwege de wetgeving. In de BHV cursus zit tegenwoordig ook de AED verwerkt. Denk dat velen waarvan je het niet weet een cursus AED hebben gehad. Via je eigen bedrijf zou je deze cursus kunnen aanvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs als volledig leek kun je een AED bedienen. De instructies worden namelijk uitgesproken door het apparaat en er wordt ook gecontroleerd of beide electroden op de juiste plaats bevestigd zijn. Het apparaat geeft alleen een schok als dat echt nodig is en dus niet zonder reden.

Ik snap dat het doodeng is, maar gebruik de AED toch maar zodra je denkt dat het nodig is. Het kan niet fout gaan. Wel moet iedereen op afstand blijven zodra de schok wordt toegediend maar zelfs dat vertelt het apparaat je.
14 jaar geleden
Ikzelf heb net 3 weken geleden een BHV-cursus gedaan en mij is verteld dat tegenwoordig AED ook onderdeel is van de BHV-cursus. Ik heb dus wel geleerd om er mee om te gaan.

Overigens is het niet zo dat je even zomaar dat ding kan en mag bedienen. Hoewel er duidelijke instructies worden gegeven door het apparaat is het wel zo dat bepaalde zaken toch even moeten worden uitgelegd. Als je de elektrodes namelijk verkeerd plakt of als het slachtoffer nog kleding draagt werkt het apparaat niet goed (genoeg) en heb je er niets aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Splendore;

Dat is uiteindelijk gewoon een centenkwestie, omdat het organiseren en geven van die cursussen toch geld kosten en niemand daarvan de rekening wil dragen.