Is overgeven aanstekelijk/besmettelijk? Want als iemand bij ons moet overgeven moet de rest ook altijd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Andere antwoorden (3)

Overgeven is een reactie op misselijkheid.
Als ik iemand zie overgeven word ik misselijk dus..

door de prikkel in het braakcentrum in de
hersenen, van waaruit de darm reflexmatig wordt geactiveerd word het voedsel via de mond naar buiten gewerkt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het is dus heel aanstekelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk gedrag is een beetje besmettelijk. Zo ook overgeven. Sta je al op het punt over te geven dan is zien overgeven een extra prikkel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je in de war bent met aanstekelijk, gedrag is namelijk niet besmettelijk. maar in zekere zin wel aanstekelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt. Aanstekelijk dus.
Ik weet niet of je met "bij ons" je familie bedoelt, maar zo ja dan zijn jullie een empathische familie, gevoelig voor elkaars uitingen.
Waarschijnlijk heb je dat ook als iemand zit te gapen.

Zoals je het stelt klinkt het wel heel grappig.
Regelmatig zit iedereen in de kamer te kotsen, hebben jullie een extra stapel teiltjes, ieder zijn eigen kleur?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overgeven kan zowel aanstekelijk als besmettelijk zijn, hoewel je het bij het eerste, dus iemand zien/horen overgeven, zelf in de hand hebt of je mee gaat doen of er niet aan toegeeft ( je gedachten verzet ).

Als iedereen in het gezin aan het overgeven slaat kan het zijn dat er iets mis was met de voeding/drank, meestal gaat iedereen dan zo`n beetje gelijktijdig aan het braken.

Het kan ook zijn dat er een virus heerst en dan hangt het van de incubatietijd af wanneer iemand begint met overgeven. Incubatietijd is de tijd tussen de besmetting en het uitbreken van de ziekte, men kan dan vaak al het virus overbrengen.
Een goede hygiëne is erg belangrijk bij het voorkomen van besmetting.