Wat voor opties zijn er om zonder geld uit huis te gaan wegens alcoholistische moeder?

Claudia(20) een vriendin van mij heeft een alcoholistische moeder waarmee zij samen woont. De woning waarin zij wonen is niet zo groot waardoor zij samen in 1 bed slapen. Zij heeft het proberen vol te houden maar zij trekt het niet meer. Ze heeft geen plek om zich terug te trekken waardoor er vaak ruzies onstaan tussen moeder en dochter. Ik ga niet inhoudelijk in op de ruzies. Maar het komt er op neer dat zij weg wilt van daar maar zij heeft geen geld om iets voor der zelf te hebben. Daarnaast heeft zij de ziekte van Crohn waardoor het nog moeilijker is om iets van werk te vinden.

Mijn vraag daarom is ook weten jullie iets voor haar zodat zij toch weg kan daar? Begeleid wonen of iets wat mogelijk is in haar situatie? dus kort samen gevat.

Samenwonend met der Alcoholistische moeder, kleine woning, Veel ruzies door geen eigen ruimte om terug te trekken, Dochter trekt het niet meer en heeft de ziekte van crohn, geen geld om eigen huisje te betalen maar toch opties zoeken om weg te kunnen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Neem contact op met het Algemeen maatschappelijk werk. Een maatschappelijk werker zal ondersteuning kunnen geven in de zoektocht naar een woning, maar ook in de financiële ondersteuning. Houdt er rekening mee dat de eerste opstart misschien niet zo snel gaat als je hoopt, het traject vanaf de eerste keer dat je binnenloopt tot een woonruimte kan zo een paar maanden duren! Echter dit is beter dan een woonruimte vinden en niet de mogelijkheid om het te betalen, omdat je dan zelf (of je vriendin) in de schulden komt.
Het algemeen maatschappelijk werk van jou woonplaats kun je vinden op de website van de gemeente of via het telefoonboek. Meestal krijg je hulp van het maatschapelijk werk vergoed via de zorgverzekering.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kristal
9 jaar geleden
Zinvol antwoord, +1
in de tussentijd zou ik, als dat kan, als dochter liever op de bank in de huiskamer slapen dan in bed bij de moeder. Of 2 eenpersoonsbedden aanschaffen in plaats van een tweepersoonsbed. Zolang bij familie/ vrienden logeren lijkt me ook een goeie optie.
In ieder geval een tussenoplossing want de dochter moet een eigen plekje creëren, al is het maar een bed of bank dat van haar is.
Maatschappelijk werk kan inderdaad een optie zijn. Maar je kan voor dat soort dingen ook via je huisarts in contact komen met de juiste instanties. Studeert je vriendin? Dan heeft ze recht op studiefinanciering, in dat geval een kamer nemen. Uitwonende beurs voor een student is zo'n 260 euro (in het hoger onderwijs, vior het mbo was t iets lager, maar niet heel veel dacht ik), niet veel maar je kan tijdelijk een beetje lenen (rente is echt heel laag) en met een bijbaantje erbij kan je zeker rondkomen (vaak ook nig recht op huurtoeslag, zorgtoeslag ook vrijwel altijd). Een andere optie is dat ze bij vrienden logeert totdat ze iets anders heeft geregeld. Veel sterkte gewenst!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kamers en uitkeringen zijn altijd te vinden. Dus ja, het kan.
Alleen moet ze er zelf naar op zoek, niemand komt het haar aanbieden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze stufi + aanvullende beurs + maximale lening kan krijgen, is de uitwonende beurs genoeg om antikraak te gaan wonen. Veel goedkoper dan studentenkamers en vaak nog veel meer ruimte ook. Heeft ze geen vriend/vriendin (relatie) waarmee ze iets samen zou kunnen zoeken? Dan kan ze de kosten splitsen natuurlijk..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Het is mij niet duidelijk of de vriendin van de vraagstelster studeert. Zonder een studie te doen is het ontvangen van studiefinanciering natuurlijk niet mogelijk...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je gelijk in. Gezien de leeftijd ging ik daar eigenlijk gewoon vanuit. Ze zal toch iets van een inkomen moeten hebben om bijvoorbeeld de zorgverzekering van te betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wajong?