Komen er wel eens mensen te overlijden door glasdeeltjes in hun consumptie in de horeca?

Het zal de meesten niet zijn ontschoten hoe vaak er glas breekt in cafe's en restaurants.
Vaak gebeurt dit vlak naast een bord eten of glas drinken, net voor het wordt opgediend.
Het valt mij op dat er nooit aan wordt gedacht dat het heel waarschijnlijk is dat er glasdeeltjes in het voedsel/drankje terecht zijn gekomen, en dat het gewoon voor de neus van de klant wordt neergezet, die het nietsvermoedend naar binnen werkt.
Zelf heb ik een vrij (on)gezonde angst om glas in te slikken, en als ik zie dat er iets breekt naast mijn vers getapte pilsje, dan vraag ik gerust om een nieuwe, om daarna vaak met scheve ogen te worden aangekeken.
Nu vraag ik me af of er wel eens mensen op de eerste hulp belanden of komen te overlijden na het opeten/-drinken van glassplinters?
Ik heb hier nog nooit iets over gehoord, maar dat het gebeurt lijkt me onvermijdelijk, als ik kijk naar de werkwijze van de gemiddelde barman of -vrouw...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.1K

Antwoorden (3)

Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Maar op de eerste plaats: als ze je met scheve ogen aankijken: Lekker laten kijken, want het gaat erom dat jij met een gerust hart je glas kunt drinken.
Aan de andere kant (ik werk in de horeca) moet je je niet teveel zorgen maken (je spreekt zelf al van een ongezonde angst). Naar mijn idee (althans wel waar ik werk) gaat barpersoneel zorgvuldig om met de producten en dus zullen ze niet bewust een glas (bier) serveren waarvan ze vermoeden dat daar ook maar iets anders dan bier in zit. (Beetje vertrouwen moet je wel hebben, hoor!)
Ook in de keukens waar ik heb gewerkt is men over het algemeen heel nauwkeurig en geldt de
"regel": als je het niet vertrouwt, gooi het dan weg! (geldt niet alleen voor glas of rommel in het eten, maar ook voor vuile borden of bij twijfel aan de houdbaarheid.)
Een heel ander iets dat ik je wil meegeven: in psychiatrische ziekenhuizen komt het voor (kwam het voor) dat patiënten hele spiegels en ander glas opaten. Ik heb dit gehoord van iemand die daar toen werkte. De patiënten overleefden dit in de regel wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij ben je een beetje het slachtoffer van een fobie. Hoe vaak gebeurt het hierboven omschrevene daadwerkelijk. Ik denk bijna nooit en als het gebeurt zal niemand je proberen iets te laten eten waar glassplinters in zitten. Ik denk ook dat je van een glassplintertje naar binnen werken geen nadelige gevolgen over houd. Komt vanzelf wel weer naar buiten. nogmaals, ik kom veel in restaurants maar wat jij hierboven schetst, ik heb het nog nooit gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lichaam is een wonder op zich en dat blijkt eigenlijk al uit de heel kleine dingetjes.

Als een mens een scherf voorwerp, als b.v. een naald of een glasscherf, inslikt is de kans dat er inwendige beschadigingen ontstaan minimaal. Hoe kan dat?

Zodra de darmwand 'voelt' dat er zich een scherp voorwerp in de darm bevindt, vouwt het aangeraakte deel van de darmwand zich om het voorwerp heen en houdt het even vast.

De daar aanwezige voedselbrij wordt door de darm verder gestuwd en voert de 'achterzijde' van het scherpe voorwerp op zijn weg mee.

Zodra het voorwerp meegetrokken wordt..laat de darmwand het los.

Op deze wijze wordt het voorwerp door het gehele maag-darm-kanaal geleid en gestuwd.

Totdat het tenslotte via de anus uitgescheiden wordt.

Ik zeg niet dat er nooit iets kan gebeuren..want stel je maar eens voor dat je een naald inslikt en die naald wordt door twee tegenover elkaar liggende darmkanten tegelijk vastgeklemd.

In dàt geval kan een operatieve ingreep wèl noodzakelijk zijn.

Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die aan dergelijke zaken zijn overleden..maar ik heb daar nog nooit iets over vernomen.

Nochtans zou ik, als ik jou was, daar niet al te bang voor zijn..want je belast je leven daar wellicht nodeloos zwaar mee..

Groet,

Ton