Hoe kan het dat sommige pubers opeens boos, verdrietig of blij worden? Waar heeft dat mee te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Dat komt omdat een puberbrein nog niet af is. Het is nog in volle ontwikkeling.
Meestal zie je een kind al vanaf een jaar of tien veranderen. De rijping van de hersenen speelt bij deze veranderingen een grote rol. Als je weet wat er in het brein van een puber verandert, wordt ook duidelijker waar het typische pubergedrag vandaan komt .

De hersengebieden ontwikkelen zich niet gelijkmatig maar van achteren naar voren. En juist voor in de hersenen wordt het abstracte denken, het weloverwogen keuzes maken, consequenties van beslissingen overzien, goed plannen en prioriteiten stellen geregeld. Hierdoor zie je dat pubers een tijdje of geregeld hun “gezonde verstand” kwijt lijken te zijn.
En sterk wisselen van emoties.

De emotiegebieden in de hersenen worden al vroeg aangelegd. Ze worden onder controle gehouden door een remmend systeem in een deel van de hersenen dat bij jonge pubers nog niet klaar is.

Voor veel pubers is het beoordelen van sociale tekens van anderen dus ook nog eens lastig.
Pubers voelen zich daardoor snel aangevallen en reageren niet op voortekenen van anderen als die aangeven dat de maat vol begint te raken. Bijvoorbeeld.
Bedenk daarbij dat de afstemming tussen de hersendelen in ontwikkeling is en dat daardoor het gedrag van pubers vaak onvoorspelbaar is en je begrijpt waarom je soms niet meer weet waar je aan toe bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor de meeste mensen is het hebben van een slecht humeur of een bui iets dat maar kort duurt. Helaas lijken tieners meer dan normaal ontvankelijk te zijn voor buien en stemmingswisselingen.
Voor een deel kan dit verklaard worden door veranderingen in de hormoonhuishouding. Hormonen zijn chemische stoffen, die door speciale endocriene klieren worden geproduceerd en door het lichaam verspreid. Er zijn ongeveer dertig endocriene klieren, die als boodschappers fungeren en hormonen aanmaken. Deze hebben invloed op:
Stofwisselingsprocessen: de snelheid van de innerlijke processen in je lichaam. Groei en seks: de snelheid waarmee je groeit, je lichaam en seksuele functies veranderen. Dit hormoontype kan je stemming beïnvloeden.
Hormonen die de chemische samenstelling van je bloed regelen.
Stresshormonen, die je helpen met gevaar om te gaan zoals vrees-, vecht- of vluchtgedrag.
Hormonen die de productie van andere hormonen regelen.
Andere hormonen, zoals hormonen die betrokken zijn bij een bevalling.
Tijdens de puberteit, die meestal zo tussen de tien en vijftien jaar begint, maken tieners een periode van snelle groei en lichamelijke verandering door. Deze processen worden aangestuurd vanuit het deel van de hersenen dat de hypothalamus wordt genoemd. Daar wordt een kettingreactie van hormonen in gang gezet die uiteindelijk de geslachtsklieren activeert (de testikels bij jongens en de eierstokken bij meisjes). Deze beginnen te groeien en gaan na korte tijd zelf grote hoeveelheden hormonen produceren. De mannelijke geslachtshormonen worden androgenen genoemd (testosteron en androsteron), en de belangrijkste vrouwelijke geslachtshormonen zijn het progesteron en het oestrogeen. Verder moeten ze leren wie ze zijn, wat veel energie kost, ze moeten hun plaats zien te vinden, hun kwaliteiten zien te ontdekken, er gebeurt veel in het leven van een puber, dat de stemming in snel tempo kan doen veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heeft veelal te maken met het losmaken van de ouders en omgeving. Pubers zijn aan het onderzoeken wie ze nu eigenlijk zijn. In mijn opleiding zei een leraar iets tegen mij wat mij altijd bijgebleven is en waar ik vaak aan moet denken in het contact dat ik heb met pubers en dit wil ik graag met je delen.
Mijn leraar zei: ‘’zoals een rups zijn cocon nodig heeft om een vlinder te worden, zo heeft een kind de pubertijd nodig om volwassen te worden’’. Ik vond dat heel mooi. Ik geniet van pubers wat het zijn kleine mensjes opzoek naar zichzelf. Wie ben ik, waar sta ik voor en wat zijn mijn normen en waarden…
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lief dat het je met mij wou delen :)