Kun je het aan de ruggengraat voelen als je stuitje verkeerd staat? Dus voel je dan dat ie bijv scheef loopt of kan t ook dat je niks voelt

Het is erg pijnlijk sinds bevalling

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (3)

Weet niet hoe het zit met je stuitje.
Heb het zelf weleens in me onderrug, dan voel ik gewoon ( van binnen) dat het scheef zit, is vaak ook pijnlijk.
Maar als ik dan na een hete douche, langzaam zo ver mogelijk mijn rug naar voren buig hoor je ineens een harde "krak" en dan zit het weer goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en het antwoord op de vraag is?
:)
dat is lastig te voelen omdat de bovenkant van de billen (en het weefsel in de weg zitten) voor een leek is het waarschijnlijk niet te voelen als er geen duidelijke afwijking is .

Je stuit, of staartbeen, zit helemaal onderaan de wervelkolom. Het staartbeen bestaat meestal uit vier vergroeide ruggenwervels onder het heiligbeen. Soms zijn dit drie of vijf wervels. Bij baby’s zitten de wervels in het stuitje nog los. De stuit is vergelijkbaar met de staart bij dieren. Omdat mensen hun staart niet gebruiken, is die bij ons bijna verdwenen. Maar nog niet helemaal. Om het staartbeen heen zit veel bindweefsel waar verschillende zenuwen doorheen lopen. En dat voel je als iemand bijvoorbeeld een stoel onder je vandaan trekt. Blind word je daar trouwens niet van. Maar het breken of kneuzen van je stuit kan je het leven een tijd lang behoorlijk zuur maken.

heb deze klachten vaker gehoord van moeders na een bevalling, dus een bezoekje aan de huisarts lijkt me niet overbodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vroeger mijn staartbeen eens gebroken. Het enige dat ik voelde was pijn aan het staartbeen zelf. Ik kon niet voelen of het verkeerd stond of zo. Dat heeft men later pas gezien met een scan.
Het gebeurt wel vaker dat het stuitje pijn doet/scheef staat na een bevalling. Ga eens langs bij een fysiotherapeut. Zij weten er wel raad mee.