Wie kan mij uitleggen waarom als ik net 15 min slaap ongeveer dan in een keer me ogen open gaan,en dan me hart als un gek te keer gaat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Bij een plotseling te keer van van je hart, bij een gezond mens, probeert je lichaam zich voor te bereiden op een heftige actie, mogelijk ben je door iets geschrokken waardoor je wakker werd.
Die onbewuste schrik, kan deze reactie veroorzaken.
Zelf hoef je je niet eens te herinneren waarvoor je schrok, veel zaken spelen zich af in je onderbewustzijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mogelijk hebben je klachten te maken met stress.
Zie ook het prima antwoord hieronder van Pelle
Ik denk dat je last hebt van het zogenaamde nachtangst: Als je 's nachts vaak schreeuwend wakker wordt en niet meer precies weet waar je bent of wat er is gebeurd, zou het kunnen zijn dat je aan nachtangst lijdt. Dit zijn een soort paniekaanvallen, waarbij je weinig of geen beelden ziet, er is zelfs geen verhaallijn. Je hebt eigenlijk alleen een diep gevoel van angst en bedreiging en de volgende dag herinner je (bijna) niets meer van je aanval. Weet je de volgende dag wel nog wat er gebeurd is en was je meteen klaarwakker? Dan was het waarschijnlijk gewoon een nachtmerrie.

Mensen die aan nachtangst lijden worden plotseling wakker met een paniekerige schreeuw en maken dan een verwarde indruk. De aanvallen treden meestal in de eerste helft van de nacht, tijdens de diepe slaap, op en kinderen (3%) lijden er vaker aan dan volwassenen (1%). Meestal hebben kinderen er vanaf hun derde tot aan hun vijfde last van. Daarnaast komt het vaker bij jongentjes voor dan bij meisjes.

Nachtangst is herkenbaar aan de kenmerkende symptomen:

Paniekerig schreeuwen, gevolgd door kreunen, mompelen of gapen
Zeer snelle hartslag (soms wel 160-170 slagen per minuut)
Totaal onbereikbaar
Niet makkelijk te troosten
Snelle ademhaling
Verwardheid
Extreem opgewonden
Plotseling wakker
Verhoogde bloeddruk
Activeren van de vecht- of vluchtreactie
Geweldadige aanval van ongeveer 5-20 minuten
Ogen zijn wijdopen of dicht
Kan gepaard gaan met slaapwandelen
Agressief reageren
Vage of geen herinnering de volgende ochtend
Hevig zweten

Een aanval van nachtangst kan gevaarlijk zijn voor zowel de slaper als de bedpartner. De slaper kan zich aan iets snijden of iets kneuzen of breken. De partner kan gewond raken als hij of zij de slaper tot bedaren probeert te brengen, dit doet de slaper niet expres maar dit komt door de onderliggende angst die de slaper voelt bij een aanval.

Meer lezen: http://www.slaapklachten.nl/nachtangst#ixzz2XlWLdwgs

http://www.slaapklachten.nl/nachtangst