Als ik een gebroken teen heb moet je dan op krukken lopen?

Ongeveer een week geleden heb ik mijn teen gebroken/gekneust
Ik kan er nauwelijks/niet op lopen is het dan verstandig om krukken aan te schaffen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
19.3K

Antwoorden (2)

Het belangrijkst met een gebroken teen, is dat je hem niet buigt (een voetendeskundige noemt dat het "afwikkelen van de voet").
Dus gebruik de komende zes weken schoenen met keiharde zolen (houten gezondheidsslippers, klompen, zoiets). Toen ik mijn teen ooit gebroken had, heeft de schoenmaker een van mijn schoenen aangepast en voorzien van een harde onbuigbare zool. Daarmee kun je prima lopen, zonder je tenen te buigen.

Toegevoegd na 5 minuten:
PS: wanneer je een onbuigzame schoen hebt, zou ook de pijn snel moeten verdwijnen. Die wordt namelijk vooral veroorzaakt door het belasten van de teen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In veruit de meeste gevallen zal dat niet nodig zijn.

Als de teen recht staat/de breuk niet gezet hoeft te worden, maakt het voor de behandeling meestal niet uit of de teen gebroken is of gekneusd. Het beleid is: de teen tapen tegen de naastliggende teen, schoenen met stevige zolen dragen en niet meer lopen dan nodig is.

Het hangt heel erg af van de teen die gebroken of gekneusd is: de grote teen is heel belangrijk in de afwikkeling van je voet en je evenwicht, dus van de grote teen zul je ook het meeste last hebben. De kleinere tenen worden minder belast, dus zijn meestal ook minder pijnlijk bij belasten.

Maar: iedereen is anders. Wij voelen niet wat jij voelt, en als je echt zoveel pijn hebt dat je niet kunt steunen op je voet, is het waarschijnlijk beter om krukken te halen dan om te gaan manken of hinkelen. Als je echter zoveel last hebt dat je zelfs niet een paar stappen kunt lopen nu een week na het ontstaan van de blessure, is het wellicht verstandig om even bij je huisarts langs te gaan. Overigens hoef je krukken gelukkig niet aan te schaffen als je ze tijdelijk nodig hebt; je kunt ze gratis lenen bij de thuiszorgwinkel bij jou in de buurt. Je hoeft daarvoor geen lid te zijn.

Ik vraag me af wat je bedoelt met niet of nauwelijks kunnen lopen. Het is logisch dat lopen pijnlijk is, zeker als je je teen niet spalkt en je geen goede schoenen draagt. Maar als je amper vier stappen kunt lopen en moeite hebt om in je eigen huis bij het toilet te komen, is dat iets anders dan wanneer je bedoelt dat je niet zonder pijn naar de bushalte 100 meter verderop kunt wandelen. Als het meer in de laatste categorie valt, denk ik dat je het vooral wat rustiger aan moet doen: loop alleen de echt noodzakelijke stukjes, gebruik buitenshuis een ander vervoermiddel (fiets, auto (wanneer dat veilig kan!) of OV bijvoorbeeld). Je kunt nog paracetamol gebruiken tegen de pijn: begin 's ochtends met twee tabletten van 500 mg en neem ze met vaste tussenpozen in (wel minimaal 4 uur tussen de innamemomenten, zie de bijsluiter). Je mag tot zes tabletten per dag, eventueel tijdelijk acht als je verder gezond bent. Regelmatig pijnstilling slikken is effectiever dan pas slikken wanneer je veel pijn hebt. Eventueel kun je nog ibuprofen of naproxen erbij nemen als paracetamol niet voldoende werkt. Ook weer op vaste momenten nemen, zie de respectievelijke bijsluiters voor de doseringen. Werkt dat allemaal niet, neem dan contact op met je huisarts.