Mijn moeder der borst is er af door borstkanker , nu voelt ze bij het litteken een knobbel . Wat kan dat zijn? Kan het ook een cyste zijn?

Ze is in december school verklaard van borstkanker en der borst werd er af gehaald en de operatie was goed verlopen. Alleen zit er nu een grote knobbel bij haar litteken . Ik maak me er toch een beetje zorgen over. Kan dat een cyste zijn? Of kan het ook iets ernstigs zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hup, naar de huisarts! Die is daar voor

Antwoorden (3)

Het kan van alles zijn.
Het kan ook littekenweefsel zijn.
Niemand hier kan jouw ongerustheid daarover echt wegnemen.
Je moeder zal toch nog wel gecontroleerd worden?
ALs dat niet snel is, deel dan jouw ongerustheid met haar en bespreek of
ze niet nog eens naar een dokter zal gaan. Die kan dan meer vertellen, uitleggen,
informatie geven waar je (en jouw moeder) wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zat zelf inderdaad ook aan littekenweefsel te denken of cystes. Ze moet inderdaad nog een keer naar het ziekenhuis.
Dank voor het antwoord
Ivana
10 jaar geleden
Op de plaats van het litteken zitten allerlei punten die minimaal pijnlijk of anders gevormd zijn. Een gedeelte langs het litteken is gevoelloos omdat er zenuwen zijn doorgesneden. Enkele punten, voornamelijk bij het begin en eind van de ongeveer 22cm lange snede zijn verdikt.
Het duurt ongeveer een jaar voordat alles weer een beetje tot rust is gekomen.
Het beste kan je moeder even naar de Mamacare van het ziekenhuis gaan waar ze behandeld is. Je mag daar met angstige gevoelens altijd aankomen. Deze verpleegkundige hebben precies de kennis om afwijkingen te ontdekken en een oncoloog is in de buurt. Huisartsen weten hier weinig of niets van en sturen je ook door naar de mamacare. Niet bang zijn, want er kunnen heel wat onschuldige bobbeltjes zijn die alleen maar een uitvloeisel zijn van de operatie.
(ervaring!).
Op de plaats van het litteken zitten allerlei punten die minimaal pijnlijk of anders gevormd zijn. Een gedeelte langs het litteken is gevoelloos omdat er zenuwen zijn doorgesneden. Enkele punten, voornamelijk bij het begin en eind van de ongeveer 22cm lange snede zijn verdikt.
Het duurt ongeveer een jaar voordat alles weer een beetje tot rust is gekomen.
Het beste kan je moeder even naar de Mamacare van het ziekenhuis gaan waar ze behandeld is. Je mag daar met angstige gevoelens altijd aankomen. Deze verpleegkundige hebben precies de kennis om afwijkingen te ontdekken en een oncoloog is in de buurt. Huisartsen weten hier weinig of niets van en sturen je ook door naar de mamacare. Niet bang zijn, want er kunnen heel wat onschuldige bobbeltjes zijn die alleen maar een uitvloeisel zijn van de operatie.
(ervaring!).
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus +
Het litteken kan een ontsteking bevatten.
Ik kan me voorstellen dat je enorm schrikt met deze voorgeschiedenis.
Het is echter geen borstweefsel , littekenweefsel zit heel anders in elkaar dan borstweefsel, dus is het zeer onwaarschijnlijk dat er een borstweefseltumor oid in zit.
Zo verwacht ik ook geen cyste maar littekenweefsel kan lang onrustig zijn.
Soms valt het te overwegen(stukjes of delen van) onrustige littekens weg te laten snijden. Dit kan onder plaatselijke verdoving en de huid kan lokaal mooier aan elkaar gehecht worden, zodat het eindresultaat veel beter is.
Zonder beledigend te willen zijn wordt er niet door iedere arts even netjes gehecht en soms wordt het over gelaten aan artsen in opleiding.
Deze laatsten hechten niet zelden een stuk NETTER en beter dan specialisten.
Ik heb hier enige ondervinding in.
Maak je echter geen zorgen over een terugkeren van borstkanker op die plaats, want dat is uiterst onwaarschijnlijk.