Hoe kun je het beste omgaan met pijn, zonder dat je er zelf aan onderdoor gaat?

Ik vraag me af hoe ik het beste met pijn om moet gaan, ik denk namelijk dat er wel een manier is om er 'goed' mee om te gaan maar ik weet niet hoe.

Toegevoegd na 16 minuten:
Het gaat om fysieke (lichamelijke) pijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om wat voor pijn gaat t? Is t verdriet?boosheid?rouw?onmacht?teleurstelling?vanalles?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mevrkat Om lichamelijke pijn, (weke delen reuma). Pijn in mijn hele lichaam die nu al zo lang duurt en ondanks de pijnstilling niet minder wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik begrijp pinkie dat fibromiyalgie je leven zuur maakt,
dat boek icm ondersteuning kan echt wat uitmaken!
laat svp weten hoe je/het verder gaat, kan ook via een pb-tje (persoonlijk berichtje) sterkte joh!

Het beste antwoord

Heb je dit ook al gelezen pinkie?

Behandelingsmogelijkheden

De meest voorkomende klachten (pijn - vermoeidheid - slaapstoornissen - stijfheid) kunnen verminderen met een aantal behandelvormen die, al dan niet in combinatie met elkaar, ervoor kunnen zorgen dat de fibromyalgiepatiënt beter met de klachten om zal kunnen gaan. Echter, geen twee mensen met fibromyalgie zijn hetzelfde. Dit betekent dat ook de behandeling bij iedereen weer anders zal zijn. Vaak is het gewoonweg uitproberen de enige manier om vast te stellen of deze enig effect heeft.

• Pijnstilling. Aangezien er geen eenduidige oorzaak bekend is bestaat er geen regulier medicijn waarmee fibromyalgie genezen kan worden. Pijnstillers, zoals paracetamol, worden het meest voorgeschreven maar halen hooguit de scherpe kantjes van de pijn af. Ook anti-depressiva worden vaak voorgeschreven.

• Oefeningen verbeteren de lichamelijke conditie en het uithoudingsvermogen. Zij zijn tevens belangrijk om de dagelijkse inspanningen beter te leren doseren. Deze oefeningen (aquagym, zwemmen, fietsen, wandelen) dienen echter steeds naar eigen vermogen te worden aangepast. Vandaar dat ze in het begin het best individueel worden uitgeoefend en bij voorkeur onder begeleiding van een deskundige.

• Ontspanningsoefeningen kunnen helpen om de verschillende stresssituaties beter te controleren.

• Leefwijze. Bewust leven, op tijd gas terug nemen en reële eisen stellen, dragen in positieve zin bij aan het omgaan met fibromyalgie.

• Voeding. Een belangrijke plaats in de behandeling moet worden ingenomen voor voeding. Wie zijn klachten wil verminderen, vermoeidheid te lijf wil gaan en meer energie wil opdoen, moet aandacht gaan besteden aan gezonder eten. Het kan heel verstandig zijn om je eetgewoonten met een voedingskundige te gaan be­spreken. Maar ook zonder het advies van een deskundige is het niet moeilijk om betere eetgewoonten aan te gaan nemen. Lees hier meer over het belang van voeding bij Fibromyalgie.

Ik hoop echt voor je dat je een oplossing voor je probleem krijgt!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt! +1. Ik heb het gelezen, ik herkende het stukje. Ik heb op alle punten die genoemd worden, een oplossing geprobeerd te vinden en ben nog steeds op zoek naar de juiste middelen en verlichting. Het valt helaas niet mee omdat je (heel kort door de bocht gezegd) moet leren leven met Fibro. Maar ik wil het zo aangenaam mogelijk maken voor mezelf want heb ook al m.e. (chronische vermoeidheid). Iig nogmaals bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeetje meid!
Dat is echt om verdrietig van te worden!
Hoe kun je nou in godsnaam leren leven met pijn..
Ik hoop echt voor je dat er een oplossing is voor je!
Sterkte in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord, duidelijk en je hebt de moeite genomen om een goede uitleg te geven, dat waardeer ik zeer, +10!

Andere antwoorden (3)

ik weet niet hoe erg de pijn is en waar je t hebt..er bestaat medicatie van paracetamol tot morfine, en ik weet de oorzaak niet maar misschien valt die ook op te lossen...ligt er een beetje aan wat je hebt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik slik Tramadol (vrij zware pijnstiller wat onder de opiumwet valt) en dit werkt al niet meer. Ik heb Fibromyalgie (weke delen reuma) van alles geprobeerd maar niets werkt. Iig, bedankt voor je antwoord en reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik lees op net dat infrarood-sauna's erg goed doen..maar dat wist je naturlijk al.sterkte in ieder geval,t lijkt me inderdaad niet makkelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, mijn schoonouders hebben er één en ik ga er wel eens in, dan is de pijn een half uur weg maar komt daarna weer net zo hard terug, helaas. Maar voor de ontspanning is het idd erg goed.
herkenbaar.
ik wist me geen raad met erg veel pijn na een hersenontsteking/gewrichts- en huidontstekingen.
en heb bij de revalidatie-arts een goede psychologe gehad. aan de hand van het boek "de pijn de baas"
zie hier http://www.cosmox.nl/boeken/de-pijn-de-baas-f-winter-9789055134113?gclid=CL-wp4633aACFcJE3god8nQuDg
DE PIJN DE BAAS: paperback van F. Winter
met vele oefeningen wel wat gehad.
ik weet hoe pijn je leven erg beïnvloeden kan, en verpest. veel sterkte!

Toegevoegd na 2 minuten:
ik ben ook gaan zwemmen in extra warm water: heel prettig. het is i.s.m. je arts zoeken naar de juiste pillen/pijnstilling. ik hoop echt dat er wat voor jou is waardoor het leven weer prettiger leefbaar wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paracetemol werkt wonder!
3 tegelijk innemen... En de pijn is zo voorbij..
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kun je het beste omgaan met pijn was mijn vraag Babyfaced! Waar slaat dit antwoord op? Misschien kun je de vraag beter eerst goed lezen voordat je antwoord, want dit gaat nergens over. En de paracetamol is voor mij sowieso verleden tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad een antwoord van helemaal niks;-(
Je zult die pijn maar hebben!