Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat veel mensen tegenwoordig iets direct moeten hebben i.p.v. vooruit plannen?

Dit naar aanleiding van een trend die ik constateer in mijn praktijk; veel mensen die bellen of mailen willen dezelfde dag en het liefst binnen een paar uur in plaats van dat ze iets vooruit plannen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Omdat we in een 'instant' maatschappij leven. Consumeren en nog eens consumeren, op het moment dat jij dat wilt. De hele maatschappij is erop ingesteld.

Kijk naar de openingstijden van winkels b.v. of wat dacht je van kant-en-klaarmaaltijden. Alles moet snel en makkelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Mensen hebben vaak volle agenda's dus als ze zien dat ze NU of VANDAAG plek hebben willen ze het dan ook. Wanneer je vooruit plant heb je weer kans dat er iets tussen komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja, maar dat vooruit plannen is nu juist het probleem..
Omdat ze het kunnen betalen of er geld voor kunnen lenen. Vroeger moest je wel sparen voor je iets kon kopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen zijn niet meer zo geduldig als dat met vroeger was omdat het gewoon niet meer hoeft. Vroeger moest je wel wachten ergens op, net als iedereen dus was dat helemaal niet erg, je wist ook niet beter.

Nu is meestal alles wel al voorradig en heeft met het geld er wel voor om het te kopen of anders wordt er voor geleent, de gewoonste zaak van de wereld.

Bovendien wil men als het een trent wordt of is, een van de eerste zijn om anderen voor te wezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het aanbod is ook groter, heb jij het niet gaat men wel naar een ander, Vroeger had je weinig keus dus moest je ook daarom wel wachten. Nu googlen we gewoon even verder naar iemand die het wel heeft en dan maakt het ook niet uit of iets duurder is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat erg eigenlijk!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja eigenlijk wel he.
Ik heb nu tijd, nu zin om te gaan en even niets anders te doen dus moet het nu gebeuren instelling
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Na enig nadenken kom ik toch tot de conclusie dat ook dit een kwestie van verwennerij is.
Verwennerij in de opvoeding.
Verwennerij van de maatschappij.

Mensen zijn niet gewend om te wachten op iets
omdat ze simpelweg hun leven lang gewend zijn om
te krijgen wat ze willen hebben en wel meteen,
of zo snel mogelijk.
[Voorbeeld recent op GV: ik zit nu op school, vind ik niet fijn, dus ik wil NU naar huis - en dan ook nog vragen hoe dat aan te pakken]

Hiermee wil ik niet generaliseren.
Gelukkig zijn er ook nog genoeg mensen met discipline
en/of een niet al te volle agenda en/of ........die ook
kunnen genieten van de voorpret.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is denk ik ook afhankelijk van het beroep waarin je werkzaam bent.

Ik wil een massage als ik spierpijn heb. Niet een week later, maar een week van te voren weet ik dat nog niet. Dus op het moment dat ik een massage goed kan gebruiken denk ik daar pas aan.

Daarnaast denk ik juist dat het niet waar is wat je zegt. Doordat mensen ZOVEEL plannen (te veel) hebben ze geen tijd vrij in de agenda om iets in de toekomst te plannen. Wil je met mij een afspraak maken? Dan ben je over ongeveer 3 weken aan de beurt, tenzij het in het weekend moet want dan kun je nog wel wat langer wachten. Ik zit namelijk overvol gepland.

Natuurlijk heb ik nog wat vrije tijd over maar die is voor dingen die ik op het moment zelf graag wil doen. Dus direct.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
yep.. Verwennen/gewennen.. Het komt ook door de mobieltjes denk ik: alles en iedereen is ogenblikkelijk bereikbaar. Het is niet meer nodig om vooruit te kijken.
Ook sociale afspraken worden vaak niet meer gepland omdat mensen niet gewend zijn vooruit te kijken.

Ik zie daar een soort houding in van: die tijd zoveel mogelijk vrij houden voor 'dat wat zich aandient en leuker is dan wat je hebt afgesproken', dus waarom zou je je binden.

Voor een massage is er misschien iets anders aan de hand: veel mensen hollen maar door en letten eigenlijk niet meer op hoe ze zich voelen en wat het lichaam nodig heeft. En dat merken ze pas als de pijn en spanning niet meer te negeren zijn. En dán moet het ook NU worden opgelost, dus of u maar even wilt masseren, liefst nu en liefst aan huis :) Ik zou ze een soort onderhoudsabonnenmentje aanbieden..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing