Is fluoride slecht voor je?

Ik was deze week bij de tandarts en had toen fluoride gekregen in zo'n gebitsvorm mal. Toen het eruit mocht had ik per ongeluk de fluoride doorgeslikt, dat wat je normaal moet uitspugen. Ik voelde me daarna misselijk en duizelig en nou vraag ik me af of het daar door komt en of het nog andere gevolgen heeft. Is fluoride slecht voor je?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fluoride is juist heel goed voor je, maar dan wel alleen voor je tanden. Heeft je tandarts hier verder niks over gezegd dan?
Het lijkt me in ieder geval niet raar dat je er misselijk van word, want het is en blijft is wat je niet door hoort te slikken.
Je voelt je inmiddels weer beter lijkt me? Dan zou ik me verder ook geen zorgen maken.
Cryofiel
9 jaar geleden
Fluoride is net zo gevaarlijk als zout. Dat is ook giftig, zeker in grotere hoeveelheden. Dus ja, fluoride is giftig. Moet je je zorgen maken? Dat mag. Maar dan wel op voorwaarde dat je je ook zorgen maakt over zout.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fluoride juist goed???
Kijk dan ook even naar het volgende: http://www.wanttoknow.nl/nieuws/bewezen-fluoride-verlaagt-het-menselijk-iq/
Cryofiel
9 jaar geleden
Wanttoknow - dé bron voor al uw pseudowetenschap en complottheorieën.

Het beste antwoord

Ja, sinds enige jaren weten we dat fluoride niet onschuldig is. Tot die tijd werd het zelfs als gezond bestempeld. Buiten dat het helpt je tandglazuur te versterken, heeft het voor je lichaam geen nut en is het zelfs giftig.
Mensen die veel fluoride in één keer binnen krijgen, zullen zich misselijk voelen en buikpijn krijgen. Er kan kramp ontstaan, stuiptrekkingen, ademhalingsproblemen en zelfs een hartstilstand. De dodelijke dosering bedraagt 5 mg fluoride per kilo lichaamsgewicht.
Bij jou is het gelukkig niet zover gekomen dat je er echt van onderuit ging, maar ik denk zeker dat je hierop hebt gereageerd

Toegevoegd na 1 minuut:
nogmaals: Voor je tanden is het gezond, voor de rest van je lichaam niet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, hopelijk hou ik er niks aan over!
Cryofiel
9 jaar geleden
infonu.nl is geen betrouwbare site. Het is een site waarop iedereen zomaar een artikel mag plaatsen. Je ziet er dan ook de grootste onzin voorbijkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het artikel begint met de zin: Fluor, de afkorting van fluoride,
Dan kan je direct stoppen met lezen en weet je dat de bron waardeloos is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fluor is het element, en fluoride is een ion.
Cryofiel
9 jaar geleden
Klopt. De mensen die verdoezelen dat er een gigantisch verschil zit tussen fluor en fluoride zouden eigenlijk ook moeten verdoezelen dat er verschil zit tussen chloor en chloride. Chloor moet je beslist niet binnenkrijgen, dus een product dat voor 50% uit "chloor" bestaat (in werkelijkheid: chloride, maar dat verdoezelen we nu even) moet wel levensgevaarlijk zijn. We hebben het hier natuurlijk over natriumchloride, beter bekend als zeezout of keukenzout. Dat bestaat dus voor maar liefst 50% uit het levensgevaarlijke "chloor"...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus net als natriumfluoride wat ze altijd(meestal) gebruiken bij de tandarts.
Cryofiel
9 jaar geleden
Precies. Daar zit gelukkig geen microgrammetje fluor in!