Ik hoest al meer dan 3 weken, wat kan het zijn?

Ik hoest nu al meer dan 3 weken slijm op en vind het onzinnig om daarvoor naar de dokter te gaan. Ik rook niet en beweeg en eet gezond. Wat kan het zijn en wat zou ik er tegen kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
dit is toch echt iets voor je huisarts
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn mensen die voor minder naar de huisarts gaan (...)
fremar
9 jaar geleden
normaal na 10 dagen hoest=huisarts raadplegen
Ritsuka
9 jaar geleden
klopt, als het echt al lang duurt moet je wel heen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naar de huisarts. Hier kan geen uitsluitend antwoord op gegeven worden. Of dokter of lekker door blijven kuchen....
Ivana
9 jaar geleden
De huisarts kan naar je longen luisteren of je misschien een longontsteking hebt. Het slijm ophoesten moet toch ergens vandaan komen. Het is verstandig naar de huisarts te gaan want je longen kan je niet missen. Blijf je er mee lopen, dan kan, wat dan ook, verergeren en kost het je twee jaar van je leven aan dokter- en ziekenhuis bezoeken. (Ervaring)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onzinnig om hiermee naar de dokter te gaan? Ik vind het eerder onzinnig om hiermee NIET naar de dokter te gaan. Het hoeft helemaal niet iets ernstigs te zijn maar het KAN wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onzinnig?? En je gaat ook gewoon naar je werk zeker? Het kan een lichte bronchitis zijn maar ook TBC of kanker, dus het zal wel mee vallen joh.
Maar als het een verkoudheid is, en er zijn mensen in je omgeving met een zwak hart, zwakke longen of een andere aandoening, dan ben je dus besmettelijk. Je kunt het overdragen aan anderen. Voor jou kan het "maar"een verkoudheid zijn, maar voor een ander kan het dodelijk zijn. Mijn longcapaciteit is gehalveerd, 50% nog dus, omdat iemand het ook nodig vond in mijn buurt te komen en te hoesten, geen hand voor mond te doen ook nog. (en dan zegt iedereen altijd, ja maar ik doe wel een hand voor de mond, altijd, en even later zie ik ze hoesten in het wildeweg. ) Daardoor heb ik nu een zeldzame vorm van longemfyseem. Leer er maar mee leven. Dus... namens de chronisch zieken onder ons, ga aub naar je huisarts, als het niet voor jezelf is, denk dan aub aan een ander..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel een erg zware reactie, anniebo. Vreselijk natuurlijk dat je longcapaciteit gehalveerd is maar je kunt ook niet iedereen met een verkoudheid in quarantaine plaatsen. Hoesten in de elleboogplooi èn vooral geregeld je handen wassen mèt zeep is altijd en voor iedereen belangrijk. Je ziet bij toiletten zo'n 70% van de mensen allen maar even wat water over hun handen laten lopen, dat heeft geen enkele zin!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben een maand geleden verkouden geworden en ik hoest nu nog steeds, bij mij duurt dat hoesten altijd erg lang. Maar het wordt nu langzaamaan minder. Dus ik zal het in de gaten houden en kijken of het erger of minder erg wordt. Als het na zo'n lange tijd erger wordt even naar de huisarts.

Antwoorden (3)

Na een verkoudheid kun je nog een tijd blijven hoesten doordat door het hoesten zelf de slijmvliezen geïrriteerd zijn geraakt.

Ook kun je langere tijd blijven hoesten als je neus en neusbijholtes verstopt zitten, dan drupt er via de achterkant steeds wat naar beneden, wat ook een hoestprikkel kan opwekken. Dan kan stomen of neusspray uitkomst bieden.

Een longontsteking kan ook zorgen voor langer blijvende hoest.

Meestal is hoesten onschuldig, zeker bij niet-rokers. Maar als je het idee hebt dat er geen verbeterende lijn in zit, of nog andere klachten erbij hebt lijkt het me verstandig een keertje bij de huisarts langs te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan vanalles zijn, van griep tot longontsteking of zelfs erger. wat het kan zijn is erg afhankelijk van de soort hoest. Is dit droog of slijmerig? Komt dit makkelijk los, of zit het vast? Op welke momenten hoest je veel? Bij inspanning of juist niet?
Dit soort vragen zal je huisarts je (ook) stellen.
Kennelijk maak je je wel zorgen, anders zou je deze vraag hier niet stellen. Toch maar even een afspraakje maken.
Je huisarts kan je ook vertellen wat je ertegen kunt doen, dit is namelijk ook afhankelijk van de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je groen sputum ophoest is er de kans dat je een longontsteking hebt, je hoest je lijf dan ook wel echt binnenstebuiten. Als het meer een geprikkelde hoest is met helder slijm kan het normaal zijn en horen bij een milde infectie die, zoals eerder gezegd, nog prikkeling geeft van de slijmvliezen. Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kan handig zijn even niet te sporten en wat meer rust te pakken om je lijf extra kracht te geven het probleem op te lossen.