Ik hoest al meer dan 3 weken, wat kan het zijn?

Ik hoest nu al meer dan 3 weken slijm op en vind het onzinnig om daarvoor naar de dokter te gaan. Ik rook niet en beweeg en eet gezond. Wat kan het zijn en wat zou ik er tegen kunnen doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Na een verkoudheid kun je nog een tijd blijven hoesten doordat door het hoesten zelf de slijmvliezen geïrriteerd zijn geraakt. Ook kun je langere tijd blijven hoesten als je neus en neusbijholtes verstopt zitten, dan drupt er via de achterkant steeds wat naar beneden, wat ook een hoestprikkel kan opwekken. Dan kan stomen of neusspray uitkomst bieden. Een longontsteking kan ook zorgen voor langer blijvende hoest. Meestal is hoesten onschuldig, zeker bij niet-rokers. Maar als je het idee hebt dat er geen verbeterende lijn in zit, of nog andere klachten erbij hebt lijkt het me verstandig een keertje bij de huisarts langs te gaan.

Het kan vanalles zijn, van griep tot longontsteking of zelfs erger. wat het kan zijn is erg afhankelijk van de soort hoest. Is dit droog of slijmerig? Komt dit makkelijk los, of zit het vast? Op welke momenten hoest je veel? Bij inspanning of juist niet? Dit soort vragen zal je huisarts je (ook) stellen. Kennelijk maak je je wel zorgen, anders zou je deze vraag hier niet stellen. Toch maar even een afspraakje maken. Je huisarts kan je ook vertellen wat je ertegen kunt doen, dit is namelijk ook afhankelijk van de oorzaak.

Als je groen sputum ophoest is er de kans dat je een longontsteking hebt, je hoest je lijf dan ook wel echt binnenstebuiten. Als het meer een geprikkelde hoest is met helder slijm kan het normaal zijn en horen bij een milde infectie die, zoals eerder gezegd, nog prikkeling geeft van de slijmvliezen. Succes! Toegevoegd na 1 minuut: Het kan handig zijn even niet te sporten en wat meer rust te pakken om je lijf extra kracht te geven het probleem op te lossen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100