Ik zoek een recept voor een natuurmiddel tegen hypothyreoidie (vertraagde schildklier)! Wie kan helpen?

Het gaat om het recept (de verhoudingen, de manier van maken) om met het plantje sempervivum tectorum, (engels: houseleek), honing en sesamzaad, het middel tegen hypothyreoidie te maken. Dit dan in plaats van het nemen van pillen elke ochtend.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je een "natuurmiddel" willen gebruiken? Overigens zijn er honderden giftige "natuurproducten". Het à priori stellen dat "natuurproducten" beter zouden zijn dan reguliere geneesmiddelen is een gevaarlijke stellingname.
Kimath
12 jaar geleden
Ik denk zelf dat je beter het officiële geneesmiddel kan nemen, dan te gaan knutselen met planten en kruiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Knutselen wil ik inderdaad niet. Dat is precies de reden waarom ik hier mijn vraag stel. Om uit eventuele antwoorden verstandige adviezen te filteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het verder erg jammer dat ik in Nederland zo vaak zoveel argwaan tegenkom ten opzichte van natuurgeneeskunde. Ik heb zeven jaar in Sarajevo gewoond en daar staat men heel anders tegenover de kracht van de natuur. In Nederland lijkt angst te overheersen. En dat is erg jammer, omdat natuurgeneeskunde de oudste vorm van geneeskunde is die er bestaat. Het is kennisrijkdom die door de eeuwen heen verzameld en verfijnd is. Om dat terzijde te schuiven vind ik ronduit dom. Verder denk ik niet dat natuurgeneeskunde zaligmakend is: het gaat om de combinatie met reguliere geneeskunde. Het is niet of-of, het is en-en.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had overigens een reactie geschreven op de eerste reactie van spaansebrabander, maar die kan ik niet terugvinden. Ik zet het dus hier nog een keer.
Ik gebruik al jaren reguliere medicijnen, maar wil daar vanaf omdat ik geen geweldige leverfuncties heb, dat weet ik van eerder, door ziekte. Verder stel ik niks spaansebrabander, dat zijn jouw woorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je lever heeft schildklierhormoon nodig! En dat zit in de pillen die je dagelijks slikt. Een reden temeer dus om NIET met de pillen te stoppen. Slecht voor je lever. Lees verder mijn reactie hieronder.

Antwoorden (3)

Zeker zijn er oplossingen vanuit de natuurgeneeskunde, maar geen kant en klare.
Ik advieseer je naar een natuurarts te gaan, die bekijkt welk middel voor jou het beste is, omdat het afhankelijk zou kunnen zijn van ander zaken zoals leeftijd, overgewicht, medicijngebruik e.d.
Ook heeft bepaald voedsel hier invloed op, het is dus niet zo maar wat slikken, er zit veel meer aan vast.
heel terecht dat je wat anders wil dan zo maar pillen slikken.
je lever moet het allemaal maar zien te verwerken.
Trouwens ook voor je lever is het juiste voedsel erg belangrijk en zeker ook wat je drinkt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, drinken (water vooral) doe ik inderdaad heel veel, en dat heeft een goed effect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noem je ijzer bij bloedarmoede medicijnen? Of noem je het natuurlijk al je het in pillen slikt bij een tekort?
Zo moet je ook tegen schildklierhormoon in pillen aankijken. Het is gewoon natuurlijk. Je hebt het nodig. De lever heeft het broodnodig om goed te kunnen werken. Er zijn maar weinig 'medicijnen' die natuurlijk zijn. Schildklierhormoon in pillen is er eentje van. Het enige jammere van schildklierhormoon in pillen is dat men nog een langzame versie heeft. Dat wil zeggen dat beetje bij beetje over de hele dag het hormoon uit de pillen in het bloed komt. Dan kan het natuurlijk afgeven van minuut van minuut dat een gezonde schildklier doet beter worden nagebootst. Dat is nog toekomstmuziek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hierboven moet natuurlijk zijn:
GEEN LANGZAME VERSIE
ik heb hele goede ervaringen met een visceraal therapeut
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Kellykat, wat is dat? Een visceraal therapeut?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op deze site vind je een goede uitleg:
http://www.osteopathie-lemmer.nl/index.php
Dit is niet mijn therapeut, maar de uitleg is prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel.
Helaas bestaat er geen enkel natuurlijk middel tegen een hypothyreoïdie. Er zijn zelfs middelen die een nog gedeeltelijk werkende schildklier nog kunnen ontregelen. Waardoor je dus van de regen in de drup komt.

Schildklierpillen bevatten hetzelfde hormoon als de eigen schildklier maakt. In feite dus geheel natuurlijk! Alleen in de fabriek identiek nagemaakt. Gelukkig maar.
Want zonder die schildklierhormonen kun je niet leven.

Ga dus vooral niet rommelen met natuurlijke of andere geneeswijzen die je beloven de schildklier te genezen.

Een enkele maal is er spontane genezing (door een ontstekingsreactie na de zwangerschap bijvoorbeeld). Maar meestal is de schildklier gedeeltelijk of helemaal kapotgemaakt door het eigen afweersysteem. Een foutje van je eigen lichaam dus.
En wat eenmaal stuk is kun je niet meer repareren. De huid kan dat wel, maar helaas onze schildklier kan zich niet repareren.

Dus vul je het tekort of helemaal het gebrek aan schildklierhormoon aan met schildklierhormonen uit pillen.

Je neemt toch ook ijzer bij bloedarmoede? Of vitB12 bij vitB12 tekort?

Omdat een schildklieraandoening meestal blijvend is, zit je je leven lang vast aan de pillen. Gelukkig maar, bedenk dat zo'n 60 jaar geleden nog mensen uiteindelijk (als de schildklier helemaal niets meer doet) dood gingen aan deze aandoening!

En stop NOOIT zonder overleg met een arts met pillen. Meestal zal de arts zeggen: het kan niet. Een enkele maal (bijvoorbeeld na een tijdelijke hypothyreoídie na de zwantgerschap) zal de arts (meestal een specialist: endocrinoloog) een patïënt laten stoppen met pillen onder strikte controle om te kijken of de schildklier zich heeft hersteld.

Lees hier wat iedere schildklierpatiënt zou moeten weten over schildklierhormoon in pillen:

http://www.schildklier.nl/media/www_schildklier_nl/files/sm4_2007-p3-6.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je lichaam schildklierhormoon nodig heeft en dat de zo goed mogelijk nagemaakte versie in de pillen zit, dat weet ik. Ik weet ook dat ik nooit beter word. Én ik weet dat de stoffen die ook in de pillen zitten maar geen hormoon zijn tóch door de lever verwerkt moeten worden.
Ik heb over dit mengsel gehoord in Sarajevo. De persoon die dit was gaan slikken i.p.v. pillen voelde zich er erg goed bij en de bloedwaarden verbeterden. Ik neem zulke dingen serieus. Anderen niet. Ik wel. Maar hier vind ik het antwoord niet, dat is duidelijk. Ik ga de vraag sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil dus zeker niet het belang van gewone pillen bagataliseren. Maar ik sta graag open voor nieuwe, andere, medeoplossingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve de kleurstof in sommige schildklierhormoonpillen zijn de rest onbelangrijke stoffen die je normaal ook wel binnenkrijgt. Niet echt problematisch voor de lever. De kleurstoffen kun je vermijden door een ander merk te kiezen. Zo is Euthyrox, alle doseringen, zonder kleurstoffen. In sommige landen zijn er andere zaken waardoor de schildklier minder kan werken. Dat heeft met voeding te maken, of het eenzijdiger eten, overmatig soja eten, etc. Het gebrek aan jodium bijvoorbeeld of selenium. Dit laatste speelt vooral in derde wereldlanden (combi gebrek jodium en selenium, plus voeding die opname van jodium in schildklier belemmert). In landen waar de toevoegingen aan voedsel (zoals hier jodium aan brood, waardoor je al meer dan 50% jodiumbehoefte per dag binnenkrijgt) niet zo goed geregeld zijn, helpt misschien een product waar bepaalde stoffen, mineralen inzitten. Maar, overmatig gebruik, dus hier zomaar jodium extra gaan slikken kan dan weer schildklierproblemen geven. Het luistert vrij nauw. Dus let enorm op wat je doet. Ga je veel jodium innemen of selenium, dan loop je de kans de auto-immuunreactie die je waarschijnlijk (vraag het je arts wat de oorzaak is, laat antistoffen bepalen bijvoorbeeld) hebt, te activeren. Met het gevolg dat je je misschien wel even beter voelt, maar dat daarna het nog goed functionerende deel van de schildklier door je eigen afweersysteem om zeep wordt geholpen. Er zitten veel haken en ogen aan 'natuurlijk' gebruik van mineralen en vitaminen. Men is nog steeds bezig om te ontrafelen hoe je juist het immuunsysteem tot rust kan brengen. Het lijkt er ook op dat echinacea juist voor auto-immuunziekten averechts werkt. Heb je nog een redelijke restfunctie van de eigen schildklier: ben er zuinig op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is overigens niet een zo goed mogelijk nagemaakte. Het is werkelijk exact hetzelfde. Gelukkig maar, anders zou het in het lichaam niet kunnen werken. Het lichaam ziet geen verschil tussen het schildklierhormoon uit pillen en uit een gezonde schildklier.