Haptonomie is een wetenschap die het lichamelijk en geestelijk gevoelsleven van de mens bestudeerd.
Daarbij concentreert haptonomie zich op het gevoel van aanraking, nabijheid en contact binnen menselijke relaties.
Volgens de theorie van de haptonomie is de beleving van het lichaam een essentieel aspect van communicatie. Binnen de haptonomie wordt onder andere onderzocht welke lichamelijke en geestelijke reacties ontstaan bij aanraking en andere vormen van contact en communicatie.
Het bewust ervaren van lichamelijk contact en aanraking staat bij haptonomie centraal.

Tijdens een sessie maakt de haptonoom lichamelijk contact met de cliënt, door aanraking van bijvoorbeeld de rug, de nek, of het hoofd van de cliënt.
Gevoelens die misschien waren weggestopt of geblokkeerd, komen naar boven. De haptonoom biedt een veilige en beschermde omgeving om deze gevoelens te erkennen en te verwerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel. Dit is het antwoord welke heel duidelijk is voor mij.

Andere antwoorden (4)

Zie bron
je kan ook als je naar een therapeut wil zoeken naar erkende haptoherapeuten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
`Haptonomie` is een door Frans Veldman (1920-2010) ontwikkelde therapie waarbij aanraking tussen de therapeut en de patiënt een belangrijk aspect is. In de therapie staat de gevoelsbeleving van de cliënt en hoe hij omgaat met zichzelf en anderen, centraal.

Synoniem: haptotherapie, kinesionomie.
Uitleg: behandeling van lichamelijke en psychische klachten door de tastzin (voelen) te ontwikkelen en gevoelens te ervaren.
Geestelijke ontspanning d.m.v. massage.

Het heeft vooral te maken met voelen en gevoelsleven.
De aanraking tussen de therapeut en de patiënt is een belangrijk aspect.

In de praktijk komt het neer op massage en praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een aantal mnd, haptonoommie gehad. Zowel individueel, als in een groep. Het zijn soms hele zware sessies, waarbij er best wel eens een traan kan vloeien. een sessie begint meestal met een gesprek, over wat er in de voorgaande perioden heeft gespeeld in je leven. Een gevoel wat je geen plaats kan geven, of een situatie waar je niet mee weg komt. Het is dus best belangrijk dat er een vertrouwensband is tussen jou en de haptonoom.

Je leert met Haptonomie weer je eigen lichaam te leren kennen en te luisteren naar gevoelens die je ondergaat.
Die gevoelens kunnen dan iets anders naar boven brengen dan wat je er eerst van dacht.

Het tweede deel van de sessie is meestal dat je op de "tafel"gaat liggen en dat de haptonoom je aanraakt.
Deze aanrakingen, zijn in het begin er op gericht je weer je eigen lichaam te laten voelen, voelen dat er bennen zijn dat er meer is dan!! Dit is voor een ieder verschillend. afhankelijk van waarom je naar een haptonoom gaat.

Ik zelf ging omdat ik diversen pijnen heb en daardoor niet meer de positieve dingen in mijn lichaam kan voelen.

Het principe is dus eigelijk weer leren voelen, en dit in de ruimste zin van het woord. Als je in een groep werkt dan leer je weer rekening te houden met de gevoelens van andere en hoe andere op hou reageren "het aanvoelen".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, dat klinkt echt goed.
zo te horen heb je er dus wel wat aan gehad?
Zelf overweeg ik namelijk ook om naar een haptonoom te gaan, alleen de drempel ligt nog een beetje hoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon proberen er is niets engs aan. Belangrijk is wel.een goed gevoel hebben met de haptonoom. Vraag huisarts naar een adres. Su6
Als aanvulling op bovenstaande:
Het principe van haptonomie is, [opnieuw] leren gevoelscontact te maken van binnenuit. Dus niet denken dat er contact gemaakt wordt/is (buitenkant), want deze geeft niet de werkelijkheid weer. Dit 'denken' belet ons de ware onderliggende gevoelens (mn pijn en verdriet) ahw te ervaren en als zodanig juist te duiden.