Hoe zorg ik dat ik niet dichtklap tijdens een auditie?

Bij een auditie heb ik nogal de neiging om dicht te klappen. Daar kwam ik vorig jaar achter, zeer onverwachts. Ik wilde namelijk auditie doen voor een toneelstuk en je moest van tevoren een heel klein stukje voorbereiden. Ik oefende mijn stukje voor iedereen die ik tegenkwam, improviseren vind ik nooit eng, maar toch... als ik het auditielokaal instap lijkt het ineens alsof ik zo'n faalangstig persoon ben... maar dat ben ik niet! Toch klap ik dicht en sta ik daar echzo van... oke...
Dit jaar wil ik weer auditie doen maar omdat ik nu bang ben om dicht te klappen denk ik dat er nog een grotere kans is dat het gebeurt.. Wat is ertegen te doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Probeer voor je het auditielokaal instapt te beseffen waarom je toneelspeelt: omdat je er plezier in hebt! En je gaat straks weer iets doen waar je zelf ontzettend van geniet. Blijf bij jezelf, jij bepaalt straks wat er gebeurt en blaas alle auditiegedachten weg. Je kunt het en dat zul je ze even laten zien ook!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt, ik vind dit antwoord eigenlijk nog het beste, ookal is het zo simpel ;)

Het beste antwoord

Probeer voor je het auditielokaal instapt te beseffen waarom je toneelspeelt: omdat je er plezier in hebt! En je gaat straks weer iets doen waar je zelf ontzettend van houdt. Blijf bij jezelf, jij bepaalt straks wat er gebeurt en blaas alle auditiegedachten weg. Je kunt het en dat zul je ze even laten zien ook!

Of je nu voor een jury speelt of voor gewoon publiek: ze zijn er niet op uit om je af te maken maar om van jou te genieten...
SimonV
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zorg dat je van tevoren een paar ontspanningsoefeningen doet (een paar keer goed in en uitademen bijvoorbeeld).

En als je dan in de zaal/kamer staat, kijk dan over de jury (en publiek als dat aanwezig is) heen, zodat je alle gezichten niet kan zien en helemaal jezelf kan zijn op het podium.

Heel veel succes met je auditie!!
xxx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!
Je kan je faalangst onderdrukken met medicijnen. Klinkt drastisch voor een auditie maar dat helpt de kandidaten van tv-shows immers ook. Tijdens live uitzendingen wordt er alles aan gedaan om dichtklappen te voorkomen, en dus zijn deze medicijnen een veel gebruikte oplossing. Bespreek het met je huisarts en vraag voor Xanax of andere angstonderdrukker. Bij meer ervaring verdwijnt de angst ook, oefenen baart kunst. Maar als je eenmaal deze angst hebt ervaren gaat het niet eenvoudig weer weg en is de kans op herhaling aanwezig. Ik ga er gemakshalve vanuit dat je volwassen bent en dat het niveau van auditie professioneel is.