Waarom krijg ik rode vlekken in mijn gezicht na het sporten?

Ik hardloop graag, maar krijg zodra het wat warmer wordt vrij snel een bizar rood hoofd. Vervolgens, als ik aan het afkoelen ben, lijkt het net alsof ik mijn hoofd heel dicht bij een kachel houd of dat alleen mijn hoofd en nek alle warmte uit de kamer aantrek. Uiteindelijk trekt een deel van deze roodheid wel weg, maar blijven er diverse rode strepen en vlekken op mijn gezicht zitten. Onder andere twee 'banen' rood bij m'n bovenlip, en vlekken op mijn wangen en voorhoofd. Ik lijk soms wel een lapjeskat. Na een uur is alles zo'n beetje weggetrokken. Het zijn echt rode vlekken, geen pukkeltjes of uitslag of iets dergelijks.
Ik heb verder nergens last van en vind het ook niet heel erg, maar ik ben best benieuwd wat dit nou kan zijn!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.7K

Antwoorden (2)

Het kan verschillende oorzaken hebben;

Veel mensen hebben na het douchen last van rode vlekjes en/of jeuk. Dit kan verschillende redenen hebben die hieronder zijn samengevat. Als je na het lezen van deze tekst nog steeds niet weet welke oorzaak bij jou een rol speelt, dan dient het aanbeveling om een huisarts te bezoeken.

Droge huid
Een droge huid kan er voor zorgen dat je huid rood kleurt als het in aanraking komt met water. Het is daarom aan te bevelen om zo kort mogelijk te douchen. Ook moet je niet te vaak douchen. Douche je nu bijvoorbeeld 1 keer per dag? Dan kan je proberen om om de dag te douchen. Tevens moet je er op letten dat het water waarmee je doucht niet te heet is.

Kalk
Het krijgen van rode vlekjes kan aan het water zelf liggen. Als er veel kalk in het water zit, kan dit je huid uitrdogen. Water waar veel kalk in zit, wordt ook wel hard water genoemd. Een waterontharder of een waterfilter zal je probleem verhelpen.

Netelroos
Netelroos is een huidreactie die ook wel galbulten of urticaria wordt genoemd. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom deze huidreactie optreedt. In deze context zullen wij ons echter alleen richten op de fysische factoren. Onder fysische prikkels valt ook het in aanraking komen met water. Zowel koud als warm water kan netelroos veroorzaken. Douche je met warm water? Dan kan je proberen om met iets kouder water te douchen. Douche je met koud water? Dan kan je proberen om met iets warmer water te douchen.

Indien je netelroos hebt, is het afdrogen van je natte lichaam ook erg belangrijk. Voorzichtig afdrogen is van belang. In plaats van in te wrijven, moet je deppen.

Shampoo
Shampoo, douche olie of zeep kan rode vlekjes veroorzaken. Het is daarom van belang om goed in te gaten te houden welke producten je gebruikt tijdens het douchen. Weet je niet zeker of uw shampoo bijvoorbeeld de kwaaddoener is? Probeer dan om een keer zonder shampoo te douchen.

Wasverzachter
De oorzaak van je rode huid hoeft niet per se te lliggen aan het douchen. Het kan ook zijn dat de rode vlekjes ontstaan tijdens het afdrogen. De mogelijkheid dat je allergisch bent voor je wasmiddel of wasverzachter bestaat namelijk ook.

Of natuurlijk een oorzaak welke nog niet bekend is in de medische wereld..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste StratoStyx, Bedankt voor jouw antwoord. Alleen heeft mijn probleem niet met huidirritatie of uitslag te maken of met douchen. Het is een gevolg van intensieve inspanning met hitte. De vlekken trekken ook met een uur weer zonder problemen weg; ik heb geen jeuk of brandend gevoel oid. Alsnog bedankt :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, ik hoop dat je een goed antwoord krijgt... Ik kan er niet veel over terug vinden..
Ik zie alleen dat er niet veel over bekend is. Ik ben erg benieuwd, heb zelf ook soms wat rode plekjes na het (heet) douche...
Dit komt omdat de doorbloeding toeneemt tijdens het sporten, dit is heel normaal en er hoeft verder geen behandeling gedaan te worden. Kleed je niet te warm tijdens het sporten, dat kan dit deels voorkomen.