als je je na 8 weken anti depressiva opeens weer slechter voelt?

Ik slik nu 8 weken anti depressiva en zit nog te onderzoeken of het wat positiefs geeft. Sinds zondag voel ik me opeens een stuk minder goed. Misschien dat het dan wel wat deed.
Betekend dit dat het medicijn al uitgewerkt is? Of is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.3K

Antwoorden (10)

het kan zijn dat je een hogere dosering nodig hebt,dit zal je met je behandelende arts moeten overleggen.

Maar als het je niets help maar plot wel slechter gaat voelen is het te overwegen om te stoppen en andere anti depressiva te gebruiken,uiteraard overleggen met je arts!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit soort vragen zijn vooral voor een huisarts. Deze moet je gewoon vertrouwen en anders een andere zoeken. Hij kan je namelijk ook doorverwijzen naar specialistische hulp of ander middel voorschrijven.
Feit is wel dat alleen anti depressiva vaak niet helpt, te vaak wordt dit als een (te simpele) oplossing gezien.
Probeer goed te voelen waarom je depressief bent. Vaak weet je de dingen zelf, je relatie gaat niet goed, je voelt je eenzaam, je denkt te dik of te dun te zijn, je denkt niet lief genoeg te zijn, je werk is niet leuk, je kids trekken veel energie, je kan dingen niet loslaten etc. etc. redenen te over dus.
Ik ben ook wel eens depressief maar dat gaat na wat diepte weer over. Anderen hebben baat bij medicijnen en leven zo verder. Weer anderen vinden zelf een uitweg en hebben verder niet zo veel last meer van depressiviteit. En anderen, zoals mijn vrouw, hadden eerst lichtere simptomen en medicijnen, dat werkte niet en gingen naar zwaardere medicijnen en kregen hulp om te eindigen met zelfdoding vaak met als middel de medicijnen. Gelukkig kan het ook goed komen, maar het beste middel is jezelf herkennen en je gevoel volgen van wat goed kan zijn voor je.
Kortom niets is simpel maar je huisarts is je beste onafhankelijke oor in het begin en kan je beoordelen.
Ik hoop dat je je weer snel beter mag gaan voelen. (-:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige, di je goed advies kan geven, is je behandelend arts. Neem even contact op!
Succes.

Toegevoegd na 3 uur:
"di"=die :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als t goed is zie je je doker eerdaags. AD werkt gemiddeld pas na 4-6 weken, dus dan kun je samen met je dokter overleggen of je zal ophogen. Waarschijnlijk heb je nu geen of in elk geval minder last van bijwerkingen en kun je zien wat de AD werkelijk bij je doet.
Als t meteen vanaf t begin heeft gewerkt denk ik dat dat t placebo effect was, want doorgaans merk je niet direct verbetering.
Overleg dus met je dok over wat je de afgelopen 8 weken hebt ervaren.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk eigenlijk dat je aan de pillen gewend bent geraakt & ze nu minder werken??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je zelf aangeeft is het nog niet duidelijk wat de juiste dosering voor je is. Niet mee blijven rondlopen. En je behandelend arts bellen voor afspraak. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap even niet hoe iets kan uitwerken als je het sinds 8 weten slikt. dit is dus ook niet mogelijk.

AD werken op stofjes in je hersenen. het duurt minimaal 2-3 maanden voordat je kan zeggen welke uitwerking dit op je heeft.
bij iedereen werkt hetzelfde middel weer anders (pos en neg bijwerkingen) en je kan ook 'spelen' met de dosering.

het duurt dus even voor je lichaam helemaal gewend en aangepast is op de verandering die het teweegbrengt.
pas daarna kan er vastgesteld worden of het middel en de dosering voor jou juist zijn.

overleg dus met huisarts, of liever een.
/de psychiater over dit middel/dosering, en anders het gebruik van een ander middel te bespreken als je er meer last van gemak van ondervind.

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AD vlakt niet alleen je negatieve gevoelens af maar ook je positieve... Het is heel normaal dat je je minder kan voelen. Als het even kan gebruik dat dan niet maar zoek de rust in het natuurlijke... ontspanning van je lichaam en meridianenen door yoga, tai chi, meditatie, mindfulness. Als het even kan blijf dan van die medicijnen af... bijna niemand wordt daar beter van... Op de lange duur alleen maar slechter. Je rode draad dingen verdwijnen merendeel, weet je... Dingen die voor jou altijd belangrijk waren en waar je plezier aan beleefde ( denk hierbij aan dingen als schrijven muziek maken of andere creatieve dingen of actieve dingen) verlies je de interesse naar want ook dat wordt afgevlakt... Wees je daar alsjeblieft bewust van. Want dat deel brengt je bij je innerlijk geluk, door doe dingen te gaan doen en daar weer plezier aan te beleven. Dat bereik je niet met die pillen, omdat het afgevlakt wordt... In de bijsluiter van veel van dit soort medicijnen staat trouwens ook dat zelfmoordgedachten een bijwerking zijn, om nog maar te zwijgen over de vele andere bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De interesse en de dingen waar je plezier aan beleefde zijn al afgevlakt door de depressie.
Daarom worden er medicijnen voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
t werkt ook de andere kant op. je komt uit je depressie door jezelf een schop onder je kont te verkopen en stapje voor stapje die dingen weer te gaan doen en daardoor zelf weer plezier eraan te beleven. Ook kun je nieuwe dingen zoeken om te gaan ondernemen. Dan nog blijven de medicijnen dat onderdrukken, terwijl je zonder medicijnen een kans hebt er weer veel plezier in te krijgen, dusdanig dat je je er echt happy bij gaat voelen. een voorbeeld van die stapjes kan ik wel geven als je wilt.
Een antidepressivum dient na 2 tot 4 weken merkbaar verbetering te geven. Is dat niet het geval dan is het verstandig contact op te nemen met de behandelaar die de medicatie heeft voorgeschreven.

Toch eerst even informeren bij je omgeving. Want het is opvallend dat de omgeving vaak eerder de verbetering bij de gebruiker merkt dan de gebruiker zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prozak werkt na 4-6 weken anders moet je op een ander middel overgaan overleg met je behandelaar.