Is er ook iets bekend over mensen die verslaafd zijn aan drinken? Zie toelichting.

Ik bedoel dus niet mensen die verslaafd zijn aan alcohol maar mensen die dwangmatig "iets" drinken net zoals je dwangmatige eters hebt.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik bedoel hiermee of er mensen bestaan die dwangmatig drinken zonder dat ze dorst hebben.
Dus net zo als sommige mensen overmatig eten zonder honger of trek te hebben.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
1.6K

Het beste antwoord

Ja, dat staat bekend als polydipsie. Het komt voor bij circa 20% van de opgenomen psychiatrische patiënten, en wordt psychogene polydipsie genoemd. Meestal gaat het daarbij om een psychose.
Zowel een veranderd dorst-verzadigingsmechanisme als ook een verhoogd dorstgevoel door geneesmiddelengebruik kunnen leiden tot polydipsie.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Dan kom je op het gebied van obsessieve-compulsieve stoornissen.
Wat jij omschrijft is een nonspecifiek symptoom van een onderliggende stoornis en wordt (psychogene) polydipsie genoemd.

Tevens kan polydipsie leiden tot een lichamelijke stoornis, diabetes insipidus genoemd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.