als je schitzofreen ben kan je dan een studie volgen?

ik ben schizofreen maar ik wil een studie volgen wat zijn mijn beperkingen en wat kan ik daar tegen doen?

Toegevoegd na 30 minuten:
hotel managment

Toegevoegd na 31 minuten:
is de opleidinge hotel management geschikt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.2K

Antwoorden (7)

ik zou contact opnemen met de school en vragen op het een probleem is en eventueel een afspraak maken. vaak word er ook in een aanmeldings formulier aangemeld of ze ook met iets rekening moeten houden ,en staan er wat voorbeelden. succes

Toegevoegd na 52 seconden:
en vragen OF het een**
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag van te voren een gesprek aan met de instantie waar je je studie wilt gaan volgen. Leg ze duidelijk uit wat je probleem is en hoe dat te merken is. Dan kunnen zij vervolgens kijken of en hoe ze je kunnen begeleiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar valt natuurlijk zou niet teveel over te zeggen
maar als je echt die diagnose hebt dan is er tenminste iets duidelijk waar je rekening mee moet houden
een kenmerk van schizofrenie is dat je verbanden niet goed legt en zeker op het gebied van menselijk gedrag
en gedrags uitingen
ik zou zeker geen studies als psychologie of theologie of filosofie aanraden.

En voor de rest als je medicijnen gebruikt dan er voor zorgen dat je ze blijft gebruiken wat er ook gebeurd

ik zou een technische studie aanraden
12 jaar geleden
Als je gediagnosticeerd bent met schizofrenie heb je als het goed is een behandelend arts, psychiater.
Jouw psychiater is de eerste persoon met wie je dit moet overleggen. Een studie kan voor extra druk zorgen, dit kan effect hebben op je ziektebeeld en/of behandeling, stress kan voor een verergering van je klachten zorgen. Je zonder overleg inschrijven op een studie is af te raden.
Nadat je 'groen licht' hebt gekregen van je psychiater kun je overleggen met een voorlichter van de studie van je keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen met schizofrenie zijn niet dommer dan iemand zonder schizofrenie integendeel zelfs, dus het is niet zo dat je geen studie aan kan intellectueel gezien, wel heb jij een serieuze aandoening met een onvoorspelbaar beloop, je zou wel aan de opleiding kunnen beginnen en vooraf aangeven wat je beperkingen zijn bij de studiebegeleider en je behandelend psychiater. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meestal kan je zelf, of je ouders, voor een groot deel beoordelen of je school aan kunt of niet. Belangrijk is wel dat je dit meld bij de school zodat zij je extra kunnen begeleiden en zich kunnen inlezen in jouw problematiek. De meeste scholen hebben tegenwoordig wel een docent die je vertrouwenspersoon word en je begeleid in je studie. Vaak hebben ze ook wel een klein potje voor speciale aanpassingen indien nodig.
12 jaar geleden
Waarom niet? Zeker tijdens goede periodes moet dat kunnen. Wel heb je beperkingen, en daar zul je rekening mee moeten houden.

Als je schizofrenie hebt, heb je waarschijnlijk meerdere psychoses gehad. De kans is vrij groot dat je ooit weer in een psychose raakt. Dan zul je tijdelijk niet kunnen studeren, en daardoor misschien studievertraging oplopen. Volgens mij kun je een jaar langer studiefinanciering krijgen als je door ziekte of handicap langer nodig hebt, maar ik meen dat de langstudeerboete wél geldt. Zoek dat goed uit.

Iets anders is dat je zowel door de aandoening als door de medicatie wat vlak kunt worden, waardoor je trager denkt, minder gemotiveerd kunt zijn, en last kunt hebben van o.a. concentratiestoornissen. Ook dat hoeft geen onoverkomelijk probleem te zijn, al hangt dat af van de mate van je klachten. Het is goed om realistische doelen te stellen, en daarbij ook te voorkomen dat je onder grote stress komt te staan, dat kan vaak een psychotische episode triggeren. Goede begeleiding is daarom geen overbodige luxe.

Helaas zijn er veel vooroordelen over schizofrenie. Wanneer je begeleiding vraagt bij de onderwijsinstelling zelf, moet je hier op voorbereid zijn. Misschien is het beter om in eerste instantie uit te leggen dat je een psychotische stoornis hebt, en het woord schizofreen pas te gebruiken als men een beter beeld van jou heeft. Het zou jammer zijn als je door vooroordelen wordt afgewezen terwijl je juist hulp vraagt.

Andere hulp kun je krijgen bij het UWV. Daar kun je een jobcoach aanvragen of bepaalde voorzieningen die je vanwege je stoornis nodig zou hebben bij het volgen van onderwijs of om te werken. Ook het expertisecentrum handicap en studie (zie link) of een patientenvereniging kan je aan relevantie informatie en concrete ondersteuning helpen.

Verder denk ik dat het goed is om ruim informatie in te winnen over de door jou gekozen opleiding. Hotelmanagement is volgens mij behoorlijk competatief en veeleisend. Nu denk ik niet dat er opleidingen zijn die per definitie ongeschikt zijn, maar het is wel belangrijk om rekening te houden met de kwetsbaarheid die je nu eenmaal hebt, en extreme stress te vermijden.

Voor het overige zou ik zeggen: volg je dromen. Zorg dat je je medicijnen blijft gebruiken, volg psycho-educatie over je eigen aandoening zodat je misschien een beginnende psychose kunt herkennen, en zorg ervoor dat je omgeving dat ook leert, en jou steunt bij wat je doet.