Net zo als je met iemand omgaat die psychisch wel in orde is, maar mogelijk nog begripvoller, mogelijk nog liefdevoller en mogelijk met nog meer geduld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ hoor xinix, na al dat geweld wat je over je krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (8)

Het ligt er natuurlijk aan wat diegene scheelt.

Soms kan het pychysche probleem zo uit de hand gelopen zijn dat er simpelweg niet meer met die persoon om valt te gaan. Deze wordt dan opgenomen in een kliniek of heeft dagelijks therapie. Door zelf met diegene om te gaan kun je zelf in een negatieve spiraal terecht komen, en daarom kun je soms beter het contact verbreken.

Wanneer je ervoor kiest om wel met een psychisch onstabiel persoon te blijven omgaan, is het zaak om je te verdiepen in hetgeen die persoon scheelt.
Je kunt er dingen over opzoeken op internet, maar het is nog beter om met de behandelend arts te praten. Deze kan je meer uitleggen over de aandoening en kan je ook leren hoe je er het beste mee kunt omgaan.

Het is belangrijk om goed met de persoon met de aandoening te kunnen praten. Deze zal moeten bekennen dat hij of zij niet stabiel is zodat jij de schuld niet krijgt in bepaalde uit de hand gelopen situaties.
Probeer ten alle tijden te begrijpen wat de ander voelt in bepaalde situaties, zodat je het gedrag beter kunt begrijpen.
Praat hierover.

Zorg ook dat de ander weet hoe jij er tegenover staat. Laat weten als je bepaald gedrag niet dult, terwijl je tegelijkertijd laat zien dat je het echter wel begrijpt.

En misschien nog wel de belangrijkste regel; het is natuurlijk heerlijk om heel hecht met iemand te zijn, maar zorg er wel voor dat de problemen van de ander bij de ander blijven.
Het zijn jouw problemen niet.
Je kunt diegene steunen en begeleiden op zijn of haar weg naar genezing, maar diegene moet het zélf doen. Jij staat er vanaf. Laat je er niet teveel in mee slepen en als het je teveel wordt (qua stress bijvoorbeeld) zul je dit moeten aangeven en een stapje terug moeten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigen gewoon net als met iemand zonder psychische klachten heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kleurplaten mee maken, en heel hard schreeuwen: gaat het een beetje? wil je pillen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij ook een LOL-duimpje.
Heel erg voorzichtig.Maar als je met een psychopaat te doen hebt moet je heel ernstig overwegen alle omgang te verbreken. Hij of zij zal je proberen kwaad te doen op elke mogelijke manier, ze zijn heel intelligent.Veel sterkte en op tijd aan je zelf denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol, veel korter door de bocht kan het niet. nouja kan wel maar dan moeten we terug naar polen.
Respectvol net als met iedereen. Ook als de persoon in de war is en zelf niet sociaal reageert.

Ik werk er zelf mee, dus spreek uit ervaring.

Het helpt ook om je te verdiepen in de ziekte, evt. met behulp van hulpverlening.

Het is erg afhankelijk van de gradatie van ziekte, en heeft de persoon verder een gemiddeld IQ of komt er zwakzinnigheid bij of soms juist weer hoogbegaafdheid.

Het is dus echt maatwerk, maar bij wie is dat niet in de omgang?

Toegevoegd na 1 minuut:
Je oprecht verdiepen in de persoon, alhoewel je moet oppassen er niet helemaal aan ten onder te gaan zelf.

Makkelijk is het nooit maar welke relatie is dat wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste,

Gewoon doen alsof er niets aan de hand is, maar toch blijft enige waakzaamheid hier aangewezen !

Je kan niet op het uiterlijke afgaan of iemand al dan niet "psychisch gestoord" is of niet. er zijn al voldoende voorbeelden hiervan in onze samenleving ! ( M.Dutroux, Fourniret, R. Janssens om er enkele te noemen)

Blijf vooral rustig en begripvol en liefdevol tov deze persoon en geeft hem een goed gevoel !

Er gewoon "zijn" kan voor deze mensen al veel betekenen !

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit veel verschil in omgang met iemand die ietwat overspannen is of met iemand die in een psychose zit, dus een antwoord in deze heb ik niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In aanvulling op het antwoord van Vuurvliegje:

Je kunt zoveel mogelijk zorgen voor stabiliteit in de omgeving van de persoon: Dus een vaste routine in de activiteiten van de dag, duidelijkheid over wie wat doet en je eigen verwachtingen van te voren duidelijk maken. Dat geeft de ander wat rust en ruimte om zelf verder te komen.

Ook in een 'rustige' periode goede afspraken maken is belangrijk. Dan kun je in onrustige tijden hierop terugvallen.