Is een dexascan slecht kwa straling?

ik wil dit graag weten omdat ik er moest gaan liggen met me onderbroek deze test kan heel nauwkeurig je botdichtheid en vet meten. nu ging dat apparaat dus ook over me onderbroek ehen whole body test. is die straling dan niet slecht voor de testikels kwa testosteron en zaad productie. dit is een serieuse vraag. ook omdat ze me ruggen graat extra gingen meten en heup en de heup zit er dichtbij.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

Er wordt röntgenstraling gebruikt bij een dexascan, maar die stralingsbelasting is heel laag. Vele malen lager dan bij een gewone röntgenfoto (tien keer kleiner heb ik geloof ik ergens gelezen). Een röntgenlaborant moet met een gewone foto ook altijd achter zo'n speciaal muurtje gaan staan of een loodschort dragen om zichzelf te beschermen tegen de straling, maar bij een dexascan is het al voldoende als ze niet al te dichtbij staan. De stralingsbelasting waar je aan blootgesteld wordt bij een vliegreis of zelfs in een paar dagen in het gewone leven is waarschijnlijk hoger dan de belasting bij een dexascan. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over je spermakwaliteit naar aanleiding van dit onderzoek.

Ook bij een gewone röntgenfoto of een serie foto's hoeft dat trouwens niet. Alleen bij echt zeer veelvuldige blootstelling, zoals bij mensen die werken met straling of als je bij wijze van jarenlang tweemaal per week een complete skeletserie zou laten maken, loop je risico. Natuurlijk is het goed om jezelf te beschermen tegen de straling wanneer dat kan, daarom krijgen ouders die bij hun kind in de ruimte blijven bij een foto ook een loodschort aan. Het is echter niet zo dat het direct gevaarlijk zou zijn als ze dat niet zouden doen, het is gewoon een simpele en redelijke preventiemaatregel.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik wilde je nog even een link geven zodat je zelf na kunt zoeken wat er klopt van wat ik hierboven zeg. Ik heb even gegoogled en in alle ziekenhuisfolders die je online kunt vinden staat dat de stralingsbelasting zeer laag is, dat het vele malen lager is dan bij een gewone röntgenfoto etc., maar het voorbeeld wat ik hier tegenkwam geeft een goed beeld van hoe laag die straling eigenlijk is:

"De totale hoeveelheid straling die u met dit onderzoek krijgt, is zeer gering en te vergelijken met de natuurlijke straling die u gedurende enkele dagen in de buitenlucht ontvangt."
Bron: http://www.mitralisdc.nl/dexa-scan

Diezelfde informatie kun je ook vinden in andere bronnen, als je alleen al gewoon in het Nederlands googelt op 'stralingsbelasting dexa scan' vind je genoeg links die je ongeveer hetzelfde vertellen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Zelfs in het allerslechtste geval zijn je jongens dus hooguit een paar dagen ouder geworden :-).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een eenmalige scan dus het zal geen schade opleveren. Doordat artsen vaker in aanraking komen moeten ze een loodschort aan of achter een muur staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe dat zit met die tweede generatie -testen zou ik na moeten zoeken, dat weet ik zo niet. Maar je maakt hier een denkfout: als de blootstelling 35 milligray is en bij 15 gray kan er schade optreden, dan loop je geen enkel risico. 35 milligray is 0,035 gray hé? Dan kun je nog heel wat testen (ruim 428) ondergaan voor je bij die 15 ook maar in de buurt komt.