Bestaan er (overheids)organisaties die gratis anonieme psychologische hulp aanbieden?

Het is me overduidelijk dat ik, door de levens bedreigende allergieën van mijn zoontje en de angsten die ik voor zijn toekomst uitsta, door het onbegrip van de omgeving hierover, door de financiële problemen die we ondervinden,... en zo voorts, dat ik er wel deugd zou van hebben om "er eens met iemand over te praten". Psycholoog dus.

Nu is die in Vlaanderen helaas niet terugbetaald door het ziekenfonds (in Nederland is dit beter geregeld, heb ik begrepen) en ik heb niet de financiële middelen om iedere keer 30 Euro (oid) voor een uurtje te gaan neertellen, want in een sessie of 10, 15 zal dat allemaal wel niet lukken. Uitgesloten, gewoonweg.

Nu vraag ik me af, zijn er geen organisaties die gratis anonieme psychologsiche hulp verstrekken? Misschien overheidsorganisaties, misschien gewoon mensen die nog eens iets voor de medemens overhebben?

Mag ook in het Engels zijn, uiteraard!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kennen ze in Vlaanderen de functie - praktijkondersteuner ggz - als onderdeel van de huisartsenpraktijk?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Nederland heb je ook maatschappelijk werk; ik weet niet of iets dergelijks in België ook bestaat.
Volgens mij is dat goedkoper of zelfs gratis.

Antwoorden (2)

In Vlaanderen kan je terecht bij de Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg als je eens bij een psycholoog wil,er wordt daar een zeer beperkte bijdrage gevraagd indien je het finacieel moeilijk hebt,daar kan eventueel ook een sociaal helper je problemen eens bekijken.
https://www.zorg-en-gezondheid.be/Nieuws/Uniforme-tarieven-voor-centra-geestelijke-gezondheidszorg/
fremar
9 jaar geleden
Vervelend dat psychologische hulp hier niet wordt terugbetaald, en dat in
een land met zo een groot zelfmoordcijfer...
Maar goed, er zijn gelukkig alternatieven. CAW, Centra Geestelijke Gezondheidszorg enz... zijn vaak inkomensgerelateerd qua bijdrage en hebben grote wachtlijsten (wat te begrijpen is...). Een intake is meestal wel gratis, dan ben je al een beetje van je ei kwijt, maar dan volgt dus vaak lang wachten.
Een alternatief is om eens contact op te nemen met Tele-onthaal. Daar zal men zeker naar je luisteren, en kan me je ook doorverwijzen.
Verder zijn er her en der in Vlaanderen plaatsen waar je gratis met iemand kan gaan praten
- http://www.deopendeur.be in Antwerpen
- Voel je goed in jezelf, in Brugge. contactpersoon : Ingrid Hotton. Ingridhotton@skynet.be. Ik denk wel dat dit eerder spiritueel getind is.
(In Kortrijk is er ook iets, vlak in het winkelcentrum en begijnhof, maar helaas vind ik dat niet op internet).
Maar bellen naar Tele-onthaal (gratis, tel 106) lucht zeker al eens op. Nadien kan je dan nog verder kijken...
Als je erin gelooft, kan een goeie homeopaat ook helpen. Hij/zij zal uitvoerig naar je verhaal luisteren en je iets geven om sterker te worden van binnen uit. Niet gratis natuurlijk, maar werkt wel op langere termijn. Maar zoals aangegeven, niet iedereen gelooft hierin dus prima als je dit niet ziet zitten.
Of andere zaken waar je innerlijk sterker van wordt, zoals yoga en meditatie (misschien nadat je je hart eens gelucht hebt). Vaak voor een prikje te volgen (je hoeft niet naar dure centra te gaan). Het is natuurlijk niet meteen aan je probleem gerelateerd, maar ook hier heb je effect op langere termijn.
Ik wens je veel sterkte!

Toegevoegd na 26 minuten:
mischien is dit ook iets voor jou?http://zelfhulpwijzer.be/allergie-zelfhulpgroepen/item/4326-allergienet-vzw of talktome@allergienet.be.

Toegevoegd na 4 dagen:
of dit : http://www.sensoor.nl/
liveisgreat