Kan ik mijn medicijnen, die nu recent boven de 25 graden zijn bewaard, nog gebruiken?

Heb 2 apotheken gebeld. 1 wou mij niet te woord staan, de ander zei: 'zoek maar op internet'. Ik ben geschokt. misschien kan ik zo nog wat advies inwinnen.

Ik bewaar mijn medicijnen in de slaapkamer maar realiseer me nu dat die vandaag en mogelijk gisteren ook vast wel boven de 25 graden is geweest.

het gaat om de volgende medicatie tegen de ziekte van Crohn:

beclometason 3 mg, mesalazine 4 g DMB klysma (op etiket staat niet bewaren boven 25 graden maar ook niet in de koelkast bewaren)
omeprazol activis 20 mg. (maagbeschermer, capsule)
azathioprine sandoz (pillen)
pentasa 2g (maagsap resistente granulaat korrels)

groet!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Die medicijnen zijn echt nog wel te gebruiken hoor. Natuurlijk is het het allerbeste om je te houden aan de bewaarvoorschriften; zeker bij bewaren bij een te hoge temperatuur kunnen sommige medicijnen kapot gaan. Hierdoor neemt de hoeveelheid werkzaam medicijn langzaam af, waardoor de werking net even iets minder wordt dan oorspronkelijk verwacht had mogen worden. Je hebt ze nu een of twee dagen bij (iets) te hoge temperatuur gehad; de dosis medicijn per pil/ capsule/ klysma is dan theoretisch iets verlaagd, maar in de praktijk is dit maar zo'n klein beetje dat het voor u geen enkel verschil zal maken. Ter geruststelling en onderstreping: ik ken een aantal patienten die hun medicijnen in de oven bewaren, aangezien ik regelmatig gesmolten strips bij ze zie liggen weet ik dat ze daar ook (in ieder geval soms) liggen als de oven aanstaat. Deze medicijnen worden gewoon genomen en werken gewoon. Wij artsen hebben ook medicijnen in onze visitetas; als we de tas op een zomerse dag in de auto laten liggen dan liggen deze medicijnen daar dus ook in de warmte. Pas de laatste jaren is er controle op gekomen dat dit niet meer gebeurd, maar tot nog niet zo lang geleden zaten sommige van die medicijnen tientallen jaren op zo'n manier in de tas. Ook die medicatie werkte nog gewoon. Niet dat ik bovenstaande aan wil raden, houd vooral zoveel mogelijk de bewaarvoorschriften aan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100