Onze dochter van bija 8 krijgt al een beetje okselhaar, is dat normaal op die leeftijd?

Onze dochter is een erg grote meid waarbij uit handwortelfoto's al eens is gebleken dat haar skeletleeftijd voor loopt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is erg jong. Het zou betekenen dat haar hypofise nu al groeihormoon afgeeft en dat uw dochter nu al begint met puberen. Als okselhaar de enige verschijning is zou ik me niet drukmaken, want dat kan je altijd afscheren als je het niet mooi vindt.

ze lijkt dan inderdaad al te beginnen met puberen. Ik weet niet in hoeverre jullie jaar voorbereid hebben hierop, maar misschien kan het geen kwaad erop bedacht te zijn, en haar erop voor te bereiden dat menstrueren dan ook niet heel lang meer op zich zal laten wachten als er al schaamhaar verschijnt...

De gemiddelde leeftijd dat een meisje gaat puberen is 11,7 jaar oud. 3% van alle gevallen pubert voor het 8e levensjaar. Maar wees gerust, er zijn meerdere waarbij de puberteit op de 8e of 9e begint. Maak je je toch ongerust? Dan kun je altijd even naar de huisarts gaan, die kunt u eventueel doorverwijzen naar het ziekenhuis voor een bloedafname en een botscan. Om eventueel hormonale afwijkingen te kunnen vaststellen. Dit is echter zelden! Zie bron voor meer informatie.

Vervroegde puberteit kan voor komen en het is niet erg. Niet alleen lichamelijk veranderd jullie kind maar ook psychisch. Denk aan de gedachte aan het andere geslacht en seks. Belangrijk dat er met het kind over gesproken wordt zodat u niet voor verassingen komt te staan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100