is tandproteselijm slecht voor de gezondheid ?

ik zet mijn vals gebit altijd vast met een daarvoor geschikte lijm is dit wel gezond ,is dit schadelijk op latere termijnen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
26.5K

Antwoorden (1)

In het verleden is gebleken dat een aantal kleefpasta’s zink bevatten en daarmee problemen konden opwekken. Zink is op zich een element die noodzakelijk is voor het lichaam maar een overmaat aan zink kan resulteren in een verminderde opname van koper. Hierdoor kunnen neurologische problemen ontstaan. In 2008 is wetenschappelijk onderzoek naar kunstgebit kleefpasta gedaan bij een aantal patiënten die hier last van hadden. Het bleek dat neurologische problemen op konden treden bij chronisch en excessief gebruik van kleefpasta die zink bevat, zoals Fixodent en Poli-Grip. Fixodent heeft nu ook zinkvrije kunstgebit kleefpasta en Poli Grip wordt in Nederland niet verkocht.
Bij normaal gebruik van kunstgebit kleefpasta’s, ook al zit er zink in, kunt u geen problemen krijgen. Normaal gebruik is eenmaal per dag met een hoeveelheid die niet (veel) lekt door overmaat. Indien u jarenlang meerdere malen kleefpasta aanbrengt en daarbij hoeveelheden gebruikt waarbij er veel kleefpasta lekt zodat u dat inslikt kunt u problemen krijgen.
Aangezien Fixodent nu ook zinkvrije kleefpasta verkoopt hoeft u zich geen zorgen te maken over dit probleem.
fremar