Hoe kan ik bepalen hoeveel gram suiker ik maximaal per dag consumeren?

Ik bedoel ik lees verschillende dingen WHO schijnt geadviseerd te hebben de suikerconsumptie te halveren maar dat vind ik wel erg makkelijk. Wie kan het voor mij bepalen: gezonde jman , sterk gebouwd (licht buikje), 196cm, 95kg, 38jr. Alvast bedankt!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik sport / fiets 3 keer per week en loop beweeg veel ik eet alleen tonnen koeken, taart ijs snoep chocola het is nog een wonder dat ik er zo uit zie

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Suiker levert wel energie (calorieën), maar voorziet je lichaam niet van de nodige vitamines, mineralen en vezels. Te veel suiker eten kan bijdragen aan het ontstaan van overgewicht.

In Nederland bestaan geen officiële adviezen over de hoeveelheid suiker die een mens per dag zou moeten binnenkrijgen. In de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad (2006) staat dat mensen zo min mogelijk producten met toegevoegde suikers moeten gebruiken, om overgewicht te vermijden. De Gezondheidsraad constateert dat te weinig bewijs bestaat om aparte hoeveelheden voor mono-, di- en polysachariden op te stellen. Er is dus alleen een advies voor koolhydraten als geheel. De gezondheidsraad adviseert dat wie gezond wil eten, 40 tot 70% van zijn energie uit koolhydraten haalt.

Sommige buitenlandse organisaties geven wél aparte hoeveelheden voor mono-, di- en polysachariden. Zo adviseert het Amerikaanse Institute of Medicine om minder dan 25% van de calorieën op een dag uit toegevoegde suikers te halen. De World Health Organization (WHO) zegt dat mensen minder dan 10% van de calorieën op een dag moeten halen uit mono- en disachariden.

Volgens de tabel op http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/gezond-gewicht.aspx heb jij dagelijks 2900 kilocalorieën nodig. Je zit dus helemaal goed als je maximaal 290 calorieën door suiker binnenkrijgt, maar het zou ook anderhalf keer zoveel mogen zijn. Honderd gram witte suiker geeft 402 kilocalorieën, dus jouw gezondste maximum komt op 72 gram suiker per dag.
Amadea
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Hoeveel verschil vind je toch als je alles van internet plukt dit vond ik 35 gram suiker is het maximale
http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/article/detail/3608590/2014/03/06/Eet-maximaal-zes-theelepels-suiker-per-dag.dhtml
Amadea
9 jaar geleden
Dat is niet gebaseerd op een actief persoon met een bepaald gewicht. Veel te algemeen.