Verlies je met diaree net zoveel ontlasting als met een gewone ontlasting 'lozing'?

Als je poep water dun is, zijn je darmen dan net zo leeg dan dat je een normale hoeveelheid zou poepen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
Volgens mij wel, zit alleen meer vocht bij

Het beste antwoord

Meer, zelfs. In de eerste plaats omdat er meer vocht bij de ontlasting zit, dus het volume is groter. Maar daarbij is het ook zo dat bij diarree de ontlasting over het algemeen veel vaker komt, onder meer omdat het ophouden veel moeilijker is en iemand dus sneller aandrang heeft. Bij 'normale' ontlasting verblijft de ontlasting een tijdje in de endeldarm, waar nog vocht aan de ontlasting wordt onttrokken. Als de endeldarm een bepaalde mate van vulling heeft, krijg je aandrang om te poepen. Bij diarree wordt er niet gewacht tot de endeldarm 'vol' is, maar loopt de ontlasting min of meer continu door. De passagetijd (de tijd dat het duurt voor iets wat je eet door je maag en darmen reist en er aan de achterkant weer uitkomt) is vaak ook versneld bij diarree.

Hier is wel één uitzondering op, dat is als er sprake is van overloopdiarree. Dat wordt ook wel paradoxale diarree genoemd, omdat het eigenlijk veroorzaakt wordt door obstipatie. Er zit dan ergens in de darm een ingedikte massa ontlasting die er niet uit wil. De dunnere ontlasting die daar boven zit, sijpelt er dan langs. Omdat de darm daardoor niet zijn normale werk kan doen van opnemen en indikken, komt dat er ook uit als diarree. In dat geval heeft iemand diarree, maar kunnen de darmen juist erg vol zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De medische definitie van diarree is: wanneer de ontlasting dunner is dan normaal, vaker komt dan normaal: en meer volume heeft: meer dan 200 ml/24 uur is, dan normaal. Je verliest dus met diarree meer ontlasting dan normaal, dit komt omdat bij diarree water en andere dranken niet goed door de darm worden opgenomen. Dit kan verschillende oorzaken hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In mijn beleving is het maagdarmkanaal net zoiets als een lopende band in een fabriek.
De maag is het magazijn waar de materialen en onderdelen (halffabrikaten) aangeleverd worden en tijdelijk opgeslagen. En er worden maagsappen toegevoegd.
Vanaf de maag gaat het met kleine beetjes de dunne darm in, waar een eerste reeks chemische bewerkingen plaatsvindt. En er grondstoffen en bouwstoffen voor het lichaam uit gefilterd worden.
Daarna komt het materiaal in de dikke darm, waar chemische en ook mechanische bewerkingen (kneden) er voor zorgen dat er nog meer grondstoffen en bouwstoffen aan de inhoud onttrokken worden, waaronder veel water.
Tenslotte is er dan nog de endeldarm, waar het “restproduct” opgeslagen wordt totdat er voldoende is om er even voor te gaan zitten.

Als je nu diarree krijgt, dan wordt (voor mijn gevoel) in korte tijd de hele productielijn versneld doorgedraaid (omdat het lichaam alarm sloeg, bijvoorbeeld doordat een sensor iets verkeerds aantrof). Bij de uitgang ontstaat plotseling een opeenhoping van materiaal dat nog niet helemaal afgewerkt is, zoals dunne inhoud waar al het water nog niet uit teruggewonnen is. En hier komt het antwoord op de vraag: je poept bij de eerste aanval van diarree dus niet alleen de gebruikelijke hoeveelheid uit zoals die bij de uitgang normaal verzameld wordt, maar ook een krampachtig versneld doorgeschoven inhoud van een flink deel van wat er in de dikke darm en een deel van de dunne darm aanwezig was. Die inhoud heeft een veel dunnere samenstelling, er zit veel water in, en de geur kan flink afwijken van normaal.
Je voelt je daarna slap doordat je weinig energie en voedingsstoffen opneemt uit de goeddeels leeggeruimde darmen, en je bent veel vocht kwijtgeraakt, en daardoor moet je vaak ook minder plassen daarna.
Extra drinken is dan ook een van de maatregelen om het vochtverlies aan te vullen.