waar dienen neusslijmvliezen voor en wat als ze hun werk niet meer doen?

stel je voor,je hebt ze voorgoed beschadigd,wat gebeurd er dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Als alle slijmvliezen in je neus niet meer zouden werken of afwezig zouden zijn dan zou je:

- niet goed kunnen ruiken (de reukslijmvliezen versterken normaal je waarnemingen)
- snel last hebben van een bloedneus ( het slijmvlies in het tussenschot van je neus beschermt de oppervlakkige bloedvaatjes die zich hierin bevinden)
- eerder last hebben van long- en keelontstekingen (de ingeademde lucht wordt niet meer 'gereinigd' door de neusslijmvliezen)
- nooit last krijgen van een bijholteontsteking (dit krijg je wanneer je neusholte verstopt raakt met neusslijm)
- nooit meer hoeven niezen (deze reactie wordt veroorzaakt door het prikkelen van het neusslijmvlies)
- nooit meer in je neus hoeven peuteren (dit spreekt voor zich, want er bevindt zich geen neusslijm meer in je neus)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dan zul je makkelijk last van ontstekingen krijgen in je holten.
Het slijmvlies zwelt bij verkoudheid namelijk op ter bescherming van de holten.
Als dat zo ernstig beschadigd is werkt dat systeem niet meer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neusslijmvliezen produceren slijm als dat te veel word gedaan ga je snotteren. Dat slijm is erg belangrijk, in dat slijm blijven fijne stofdeeltjes hangen en worden door de trilhaartjes naar buiten gebracht. Dit voorkomt dat je ziek word.

Bij verkoudheid zijn de neusslijmvliezen ontstoken.. zie link.
http://www.purelijfkracht.nl/kwaal_neusverkoudheid