Waar komt 'afkeer' vandaan?

Wat is het precies? Hoe ontstaat het en hoe ontwikkelt het? Waarom kan afkeer verminderen, verergeren, omslaan in het tegenovergestelde?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (6)

Afkeer komt van voorkeur...

Alles wat niet voorkeur is, dat is afkeer...

Afkeer is precies wat het zegt, je keert je van iets af... je draait jezelf ervan weg... Je wil het niet...

Het is er gewoon, dat kan ingeboren zijn, een kind eet geen spinazie, dat zit er al in, ingeboren dus... Maar soms ook aangeleerd, is een kind ooit gebeten door een hond, kan het een levenslange afkeer van honden tot gevolg hebben...

Alles verandert door de loop van de tijd, het zijn preferences (zoals ik het noem) en dat varieert door de tijd...

Alles kan omslaan, zelfs een boot...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Wezenloos geleuter.
In het begin vond ik roken super lekker,nadat ik 3 weken gestopt ben heb ik er een grote afkeer aan,dat kan met alles gebeuren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterke behoefte om tegen iets te keren..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een gebrek aan werderkerigheid, soms is dat makkelijk te duiden. soms kost het je tien jaar op de bank om er achter te komen waarom. eenduideig is er in die zin geen conclusie te trekken. de mens is een complex wezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Adem( )benemend
Broertje, ergens een - dood aan hebben (herkomst)
Een gebakje of een taartje?
Wars van iets zijn (herkomst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afkeer is in de meeste gevallen een angst. Een overtreffen van angst. Een voet in het zand steken.

Soms kan het ook zijn dat men zichzelf al goed aanvoelt en aanvoelt dat iets niet goed voor je is (meestal met voedsel).

Als je de angst laat heersen, dan wordt het erger.

Als je de onderliggende angst kan oplossen, zal de afkeer opgelost worden.

Het overslaan in het tegenovergestelde gebeurt als je plotseling wakker wordt en je erkent dat het een angst is. Het is niet perse goed omdat je als een ongeleide projectiel iets totaal anders uitprobeert.