Komt elk pondje door het mondje?

Is dat altijd zo? Ik weet dat sommige medicijnen bijvoorbeeld dikmakend zijn, maar zetten die dan geen voedsel om in lichaamsvet?

Toegevoegd na 2 minuten:
Waar kun je nog meer van aankomen, behalve door (slechte) voeding?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Nee hoor. Bepaalde ziektes kunnen ook zwaarlijvigheid veroorzaken waar je zelf niets aan kan doen, o.a. Het Syndroom van Cushing.

Het Syndroom van Cushing is naam voor de combinatie van een aantal verschillende klinische verschijnselen, maar welke allen worden veroorzaakt door een te hoog cortisolgehalte in het bloed. Deze opvallende verhoging is vrijwel altijd het gevolg van een overmatige productie van deze stof in de bijnieren (hypercortisolemie).

Dit cortisol is een type hormoon, dat het glucosegehalte in het bloed doet stijgen. We noemen dit hyperglykemie. Het lichaam reageert hier direct op en gaat over tot de productie van insuline. Als het lichaam lang overmatig insuline en cortisol produceert dan gaat zich vet ophopen en wordt men dik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet dat wel vet zijn die eerst door het lichaam wordt opgenomen. Het lichaam kan zelf, ook bij deze ziekte niet, zelf vet aanmaken. Dat het eerder wordt opgeslagen en dat je sneller uit gaat dijen, kan allemaal, maar het vet (dus echt dikker worden) zal eerst genuttigd moeten worden. Dus ieder pondje door het mondje is absoluut van toepassing. Zie verder mijn antwoord, daar heb ik het iets duidelijker beschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord, Siska. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Conan :)

Andere antwoorden (4)

Men kan ook een traagwerkende schildklier hebben, hierdoor gaat je stofwisseling trager. Het gevolg is dat je hierdoor ook zwaarder wordt ook al eet je heel weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk wordt je dan toch dik door hetgeen er door het mondje kwam...
Toch een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel er mee te zeggen dat ook al eet je geen zoet of vet je evengoed zwaarder gaat worden. Omdat je een traagwerkende schildklier hebt. Eten moet je sowieso.
De uitdrukking elk pondje gaat door het mondje is meer van toepassing op mensen die junkfood eten, weinig bewegen en daardoor zwaarder worden.
Als je lichaam vocht vasthoudt, b.v. door een slecht werkend hart, kan je ook aankomen.
Bij sommige medicijnen krijg je ook een opgezwollen lichaam. Bij Pretnison zie je vaak een heel dik hoofd.

Er zijn natuurlijk diverse ziektebeelden waarbij de stofwisseling niet klopt, zodat het lichaam het voedsel verkeerd verbrandt.

Maar in de meeste gevallen worden mensen dik van verkeerd of te veel eten. Dan gaat ieder pondje door het mondje, zoals de uitspraak is.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus
Ja, elk pondje gaat door het mondje. Het is onmogelijk om massa vanuit het niets aan te maken. Wet van behoud van massa!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aannemelijk, +.
Vetafzetting onder de huid, ofterwel dik worden, komt ALTIJD door de inname van vet. Er bestaat geen medicijn of lichamelijke verstoring die vet aan maakt.

Echter:
- Er zijn medicijnen die vocht vasthouden, dat je er voller uitziet maar dit is geen vet.
-En medicijnen die de stofwisseling verstoren, dat je sneller dik wordt van het ingenomen vet.

Er zijn mensen die normaliter dagelijks frikandellen konden eten (bij wijze van spreken) en kwamen geen grammetje aan maar bij gebruik van bepaalde medicijnen al aankomen na 1 hap frikandel.

Daarnaast kan, maar dat is al gezegd, de schildklier verstoord zijn, dat eveneens de stofwisseling veranderd.

Maar de stelling "Elk pondje door het mondje" is zeker waar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezonde vetten heb je nodig en daar wordt je normaal gesproken niet dik van.
Wel een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal gesproken niet nee, maar wie weet door een ziekte oid dit wel aanzet. Maar hoe dan ook, vetten moeten eerst genuttigd worden voordat deze het lichaam dikker maken. Zoals ik al schreef, er is geen een ziekte of medicijn die ervoor zorgt dat het lichaam zelf vet aan maakt. Dus wederom: ieder pondje gaat door het mondje.