Is sigaretten rook slechter voor de mens dan uitlaatgassen?

Bij mij in de buurt is een revalidatie centrum met daarom heen een grote openlucht parkeerplaats (ca 500 meter) die ook tot het revalidatie centrum behoort.
Op het hele buiten terrein incl de parkerplaats mag niet gerookt worden. anders zou dat slecht zijn voor de revaliderende patienten. Is sigarettenrook slechter dan de uitlaatgasssen van auto's of is dit een kwestie van een beetje te ver gaan in de anti rook campange?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Uitlaatgassen zijn net zo slecht als sigarettenrook. Alleen - wat doe je daaraan? De auto laten staan is voor de grote meerderheid geen optie, ook niet als dat middels wetgeving verplicht zou worden zodat jij niet de enige brave hendrik bent.

Dus blijven we uitlaatgassen produceren.

De eerste berichten over de gevaren van het wonen langs een hoogspanningsleiding kwamen uit Amerika. Die verhalen bestaan nog steeds, maar wat bleek: in Amerika liggen de meeste hoogspanningsleidingen langs grotere wegen. Dat er zoveel leukemie voorkwam langs hoogspanningsleidingen, lag niet aan die leidingen, maar aan de uitlaatgassen van die wegen.

Sindsdien zijn heel wat meer gevaren van uitlaatgassen aangetoond. Recentelijk kwam zelfs in het nieuws dat ook de ongeboren baby last heeft van de gevolgen van uitlaatgassen.

Dus: welke van de twee (uitlaatgassen of sigarettenrook) slechter is, kan ik niet zeggen. Dat ze allebei reuzegevaarlijk zijn, is een zekerheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb een paar jaar terug in een documantaire de longfoto's gezien van 5-6 jarige kinderen die langs een snelweg wonen. En die longen waren net zo zwart als iemand van 85 jaar oud die al vanaf zijn/haar twaalfde rookt. Want dat lieten ze erbij zien als vergelijking..

Dus wie nu zegt dat uitlaatgassen minder schadelijk zijn dan roken verklaar ik voor gek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cavi: Denk die van Maastricht. Aangezien het door L1 werd uitgezonden. Maar zou net zo goed die van Oxfort kunnen zijn...
Vroeger, vóór de katalysators en roetfilters waren uitlaatgassen echt slecht en gevaarlijk . Er was ook lood aan de brandstoffen toegevoegd, dat zich na inademing bij kinderen in hun lichaam ophoopte.
Bussen lieten een roetspoor achter waar je letterlijk van moest hoesten en waar je adem van stokte.

Beide ( lood en roet ) zijn slecht en dat is in onderzoeken ( fijnstof , lood in de omgeving ) ook aangetoond.

Maar nu , met alle katalysatoren , en roetfilters en dieselmotoren die zo veel efficienter verbranden durf ik te beweren dat :

geconcentreerde sigarettenrook slechter is dan uitlaatgassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt niet uit, omdat het allebei slecht is. uitlaatgassen inademen zal het zelfde zijn als roken of meeroken.

over een tijdje rijden er al heel wat hybride auto`s rond, dus dat is weer een voordeel. zowieso omdat het toch wel erg aantrekkelijk is om een auto op te laden i.p.v. tanken en dure brandstof (die ook nog eens slecht voor het milieu is) te betalen.