Als een huisarts ziek is, kan hij dan zichzelf doorverwijzen naar een specialist?

Als een huisarts een ziekte krijgt moet hij dan naar een collega arts voor een verwijsbrief voor een specialist of kan hij voor zichzelf een verwijsbrief uitschrijven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Artsen raadplegen als ze ziek zijn vaak collegae,
omdat ze -doordat ze ziek zijn- minder goed diagnose kunnen stellen EN hun objectiviteit tov zichzelf gecompromitteerd is/ kan zijn.
Meestal zijn artsen als groep sterk bij elkaar betrokken,
zeker in de moderne groepspraktijken.
ALS EEN ARTS ZELF ZIEK IS, IS HIJ/ZIJ IN FEITE PATIENT en dient de geneesheer/-dame te raadplegen als dat gewenst is.
Artsen passen derhalve vaak goed op elkaar en zullen zich door een collega laten verwijzen.
Overigens zijn artsen soms lastige patienten, het zijn per slot van rekening ook maar mensen.
Soms sterven artsen (te) jong omdat ze hun probleem bagatelliseren.
Dit is "inside" info.
Formeel deel ik mede dat ik hier een persoonlijke mening weergeef (maar wel een die onder beroepsgroepen
bekend is)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De huisarts kan zonder verwijsbrief een afspraak maken met een collega in het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, uiteraard. Ook hij mag voor zichzelf een recept uitschrijven die hij vervolgens ophaalt bij de apotheek.

Toegevoegd na 12 minuten:
Sorry, deze vraag hoort bij jou andere vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij maakt dan waarschijnlijk telefonisch een afspraak met een collega in het ziekenhuis. Het is meestal ouwe jongens krentenbrood.