Hoe kan je snel bruin worden, maar toch verantwoord zonnen?

Ik ben al jarenlang een verfent zonaanbidster. Maar ik begin de laatste tijd meer na te denken over verantwoord zonnen. Je hoort en ziet zoveel over het feit dat je van zonnen huidkanker kan krijgen.
Nu kan ik denken waarom zou ik het krijgen? Maar de laatste tijd denk ik veel vaker: Waarom anderen wel en ik niet?
Zou graag blijven zonnen, maar dan liever wat verantwoorder. Heeft iemand bijvoorbeeld tips hoe je sneller bruin kan worden. Maar toch op een gezonde manier!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je wordt misschien wat minder snel, maar wél langduriger bruin, als je in de schaduw blijft, na een uurtje 'bakken en braden'. Zeker als je in een zuidelijk land bent, waar de zon meer recht boven je staat. Ik ben zelf nog nooit zo bruin geweest als na 3 weken Aruba, waar ik, óf onder water aan het duiken, óf onder een palm was - het was me gewoon té heet in de zon.
Maar nu, in het voorjaarszonnetje, kan je natuurlijk genieten van je ochtendbakkie op het balkon of in je tuin, of van een gezellig drankje op een terrasje, zodat het lichtgevend wit van de afgelopen maanden er snel af is....als je je maar insmeert met een gezichtsverzorging met min. factor 15 - die heb je zowel in make-up als dagcreme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Afhankelijk van je huidtype kan je bepalen hoe lang je het beste onder de zon kan blijven liggen, hoe vaak en met wat voor factor je je het beste in kan smeren.

Deze zaken zijn uiteraard ook gerelateerd aan het uur van de dag waarop je gaat zonnen. Het heetst van de dag is (dacht ik) tussen 13:00 uur en 14:00 uur.
In tropische landen is het ook nog gevaarlijker om te lang, en zeker op het heetst van de dag, te blijven zonnen.

Op de website in mijn bron kun je vinden wat je het beste kunt doen met jouw huidtype. Ook vind je er nog vele andere tips.

Denk er ook aan om genoeg water bij je te hebben en te blijven drinken. Ook als je geen dorst hebt. Als je wel dorst hebt, is je lichaam namelijk al uitgedroogd.
Ook is het belangrijk om, zeker in erg felle zon, je hoofd te blijven denken zodat je niet door je haren heen verbrand of een zonnesteek oploopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snel bruin worden door de zon én ook nog eens op een verantwoorde manier, kan helaas niet.

Langzaam zonnen en nooit te lang is het beste.
Hoe lichter je huidskleur hoe korter je mag zonnen.
Ook altijd beschermd zonnen, vooral je gezicht. Langdurig zonnen levert vaak pigmentvlekken op.

Je kunt alvast een zonnebankkuurtje nemen. Ga dan ook niet vaker dan 1x per week. Maximaal 10 minuten. Ook hierbij geldt, goed beschermen, zowel voor als erna!

Uiteraard kun je zelfbruinende creme's kopen, maar of dat nou zo mooi is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga erop uit of ga lekker in de tuin bezig. Juist in de maanden feb, mrt en apr is de zon nog niet zo heftig met Uv straling. Je zult nu niet gauw verbranden echter wél een mooi gezond kleurtje krijgen. Overigens, met zonlicht kun je beter altijd gewoon in beweging zijn: je kleurt dan overal mooi gelijkmatig als ipv bakken in de zon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt lotions en cremes die je beschermen en toch nog geleidelijk sneller bruin laten worden. Biodermal heeft die in het assortiment.

Gebruik het voordat je onder de zonnebank gaat liggen en/of onder de zon gaat liggen.