Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waardoor krijg je een prettig gevoel als je lang hebt gezeten/gelegen en daarna je spieren strekt?

Ik ben opzoek naar een wetenschappelijk onderbouwd antwoord.
is het bijv. omdat er tijdens het strekken na een tijd rust ineens veel meer of minder bloed door die spieren heen stroomt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
931

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Wanneer je zit, dan worden een aantal bloedvaten afgeknepen. Doordat de spieren in rust zijn wordt er ook minder bloed rondgepompt.
Sommige cellen krijgen wat weinig zuurstof en kunnen hun afvalstoffen niet zo goed kwijt. In sommige gevallen gaat het zelfs tintelen.

Dan sta je op.

De spieren spannen zich en drukken de afvalstoffen en zuurstof-arm bloed uit het been, afgesloten vaten krijgen weer vrije doorgang en er ontstaat ruimte voor het nieuwe, verse, zuurstofrijke bloed waar de cellen in je been zo naar snakken.
(Lees meer...)
Ik denk dat het eerder andersom werkt, uitrekken en gapen komen nogal vaak in verhoogde mate voor bij mensen met ziektes als ALS en Parkinson, dus met tekorten aan prettige stoffen in de hersenen. In natuurlijke situaties zal een onprettig gevoel ontstaan, doordat bijvoorbeeld peeslichaampjes maar signalen naar het brein blijven sturen, of juist niet. Ik denk dat het met proprioceptie te maken heeft, tijdens het rekken en strekken en gapen voel je je lichaam weer even goed en vanwege de bevrediging zullen ook stoffen vrijkomen die een gelukzalig gevoel geven, evenals bij zaken als niezen en krabben, als een reactie op overprikkeling.
Feitelijk is er echter erg weinig over bekend, er is denk ik geen budget voor studie aan gezonde en gelukkige mensen, serieuze gegevens zijn er alleen maar uit de medische hoek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding