Hoe geraak je van agora fobie vanaf?

Ik ben veertig jaar en loop al van mijn achttiende met agora fobie.ik ben al bij verschillende pschigiaters geweest maar niemand kon mij helpan

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
veel magnesium(citraat) nemen
Thecis
9 jaar geleden
@Jackd
En hoe weet je specifiek dat dit het is? Er kunnen ook soortgelijke klachten ontstaan bij verschillende vitamine tekorten? Of bij langdurige slapeloosheid. Of bij bepaalde vormen van psychische basis "afwijkingen".
Gaat magnesiumcitraat tegen alles helpen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het heeft o.a. een algemene rustgevende werking op alles wat met zenuwen te maken heet. (dus ook hersenen) Iedereen met stres verbruikt meer magnesium dan normaal en in normale toestand is het al zeer lastig om voldoende magnesium via voeding binnen te krijgen.
Thecis
9 jaar geleden
Dus je had net zo goed kunnen aangeven dat iemand valium moet nemen. Werkt ook rustgevend. Ik snap de opmerking, maar het is mijn inziens wat gevaarlijk om direct te zeggen dat dit het op zal lossen zonder enige vorm van uitleg er bij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uitleg komt wel als er interesse is, te vaak is er alleen een vraag en zien we de vraagsteller nooit meer terug.
De uitleg is trouwens ook makkelijk zelf te googlen. Magnesium: geen bijwerkingen
Valium: veel bijwerkingen

Het beste antwoord

Let wel op, ik ben geen medicus en dit is mijn mening. Het is niet een diagnose van welke vorm dan ook.

Volgens de DSM valt Agorafobie onder de angststoornissen (het woord fobie zegt het natuurlijk al). Dit soort dingen, daar kom je niet zomaar van af. Zeker na zo'n tijd heb je daar zeker hulp bij nodig.

Het lastige is het volgende (en sommige dingen kunnen hard overkomen, hoeft niet van toepassing te zijn, maar zou wel kunnen). Er zijn namelijk een aantal mogelijkheden die van invloed kunnen zijn:

- Heb je de juiste mensen gehad om je te helpen (externe factor)? Sommigen mensen (ook psychiaters) kiezen liever de gemakkelijke weg ipv diep op problemen in de gaan.

- Ben je zelf eerlijk geweest naar de hulpverleners of zijn er dingen die zo diep liggen dat je die nog niet verteld hebt. Als ze niet alles weten, kunnen ze alleen wat oppervlakkige dingen verhelpen (zie het alsof je een grote ontsteking hebt, de wond ettert en ze proberen een beetje te deppen en te hechten. Dit lukt niet omdat de wond nog volop aan het ontsteken is. Dit zie je natuurlijk, maar met psychologische aspecten is dat niet zo duidelijk natuurlijk).

- Wil je geholpen worden? Het kan ook zijn dat je ziektewinst hebt en dat je daar niet van af wilt. Krijg je er extra aandacht voor? Ben je bang dat wanneer het medelijden er niet meer is, je nog minder aandacht krijgt (waarschijnlijk dat mensen al wel wat weg gelopen zijn, en een angst dat de rest ook weggaat). Om te genezen moet je ook onderbewust écht willen en uiteindelijk zal het als een bevrijding voelen.

- Is de juiste diagnose gesteld? Is het agorafobie of zijn er andere dingen? Zijn er vitamine gebreken die dezelfde soort angsten genereren?

- Is de juiste medicatie voorgeschreven of zijn fobieen 1 van de bijwerkingen die kunnen ontstaan.

Er zijn dus tal van mogelijkheden die er voor kunnen zorgen dat je hiervan niet geneest. Soms is genezing ook niet hetgeen wat je moet willen bereiken omdat het er simpelweg niet in zit. Acceptatie kan dan misschien het hoogst haalbare zijn en een soort gewenning waardoor je wel beter kan functioneren. Er zijn mensen met claustrofobie die daar nooit overheen komen. Maar er wel mee leren leven. Ze stappen dan wel een lift in, maar voelen zich wel onprettig. Maar zodanig onprettig dat ze niet meer kunnen functioneren. Misschien is dat wel hetgeen wat je moet willen bereiken.
Thecis