Kan agressiviteit / baldadigheid in de genen zitten?

Mijn ouders hebben geen goed huwelijk gehad. Mijn moeder werd geestelijk en lichamelijk mishandeld en is met ons het huis uitgevlucht (toen wij kinderen waren).

Toen ik 18 was heb ik voor het eerst kennis met mijn vader en zijn nieuwe vrouw en mijn (half) zusjes.

Wat mij opvalt is dat mijn zusje en ik allebei dezelfde trekjes hebben. Snel boos worden, geen grensen kennen met stoeien en soms ook wel een tikkeltje lomp.

Mijn vriend zegt tegen me dat dit in de genen zit.
Klopt dit?

Toegevoegd na 29 minuten:
nog even ter aanvulling:

ik was een baby toen mijn moeder bij mijn vader wegging. Dus ik heb nooit meegemaakt dat mijn moeder mishandeld werd.

Ik heb verder een fijne opvoeding gekregen van mijn moeder.

Ik merk gewoon dat ik op sommige momenten heel heftig kan reageren. Mijn zusje heeft precies hetzelfde gedrag, terwijl we niet met elkaar opgegroeid zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar is inmiddels heel wat onderzoek naar gedaan. En ja, er zijn sterke aanwijzingen voor een genetische basis voor
"antisociaal" gedrag. Niettemin zijn het in zeer overwegende mate omgevingsfactoren die uiteindelijk doorslaggevend zijn voor de wijze waarop deze genetische aanleg uitdrukking krijgt. De omgeving beïnvloedt de ontwikkeling van antisociaal gedrag, onder andere door gezinsfactoren , ouder-kindrelaties en opvoedingsstrategieën, door vriendjes en leeftijdsgenoten en door de schoolomgeving.

Maar... het feit dat het in je genen zit wil nog niet zeggen dat je dat als excuus mag en kan gebruiken om er " op los te slaan"
Ik weet wel dat dat ook niet jouw bedoeling is.. maar helaas wordt een " slechte jeugd" etc door anderen maar AL te vaak als excuus gebruikt.

En nog iets... veel misbruikte en mishandelde kinderen horen altijd dat zij later de kans lopen hun kinderen ook te misbruiken of te mishandelen.

Maar weet je.. ik ken een mooi verhaal van 2 broers.
de ene alcoholist, de ander geheelonthouder.

De alcoholist was onder behandeling en toen hem gevraagd werd naar de oorzaak van zijn drankprobleem zei hij " ik zat altijd op de linkerknie van mijn pa en zag hem de ene pils na de ander naar binnen gieten... ik weet dus niet beter.

De geheelonthoudende broer antwoorde op diezelfde vraag: Ik zat altijd op de rechterknie van mijn vader en zag hem de ene pils na de ander naar binnen gieten... ik weet dus wel beter..

Laat je niet gek maken, laat je niet bang maken, laat je NIKS wijsmaken. Jij BENT je vader NIET! al lijk je nog zoveel op hem misschien. En wat je ook van hem geerfd denkt te kunnen hebben.. JIJ kan besluiten HOE je er mee omgaat.

En super dat jouw moeder bij hem weggegaan is en besloten heeft jullie zelf op te voeden. En daar, gezien jouw vraag, ook bijzonder goed in geslaagd is.. die vrouw verdient een dikke pluim. Want dat kan niet makkelijk geweest zijn.
Ik neem met diep respect m'n petje voor haar af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan, maar dan is dat noodzakelijkerwijs niet ingeboren maar door andere genen na de geboorte aangebracht...

Het zit in de genen, maar daarmee is niet bewezen dat het in het dna overgeërfd is, maar aangeleerd... Ook dat zijn genen, die dat doen, maar niet die van jezelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Alle kanten op? Het is tegenstrijdige wartaal. Daarmee maakt ie zich populair hier, 24 uur per dag, 7 dagen in de week.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX, lees je je antwoorden later nog wel eens terug ?
Er bestaat wel zoiets als een agressiviteits gen, maar de impact van dat gen is vele male kleiner dan de manier van opvoeding en opgroeien... (ervaringen e.d.)
Je kan natuurlijk pech hebben en zowel het agressiviteits gen hebben als een rotjeugd. Maar vaak gaat het ook nog over zelfbeheersing en de eigen keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de hersenen wordt dopamine aangemaakt dit is het agressiviteitshormoon.
Dit veroorzaakt de agressiviteit die je noemt. Ik geloof niet dat je jeugd daar een factor in is omdat jezelf aangeeft dat je een goede jeugd bij je moeder hebt gehad en als baby met je moeder en zusje bij je vader zijn weggegaan.
Je hebt dus geen vaderfiguur bij je opvoeding gehad die agressief was of is.
Verder zou je eens naar een sportschool kunnen gaan ( dit lijkt een absurd idee) om daar je agressiviteit kwijt te raken.
Ik wens je veel succes !