Wimpers groeien aan binnenkant van ooglid, is dit normaal?

Ik heb al een hele tijd last van roodheid aan mijn oogleden. Ik ben naar de oogarts geweest maar die geeft aan niks te zien.

Nu keek ik vandaag in een goede spiegel van heel dichtbij en zag ik kleine wimpers aan de binnekant van mijn ooglid in de hoek van mijn ogen. Hier komt ook de jeuk vandaan maar de roodheid zit over mijn gehele ooglid.

Is dit normaal of moet ik hier wat mee en zo ja waar moet ik heen? Is dit iets voor een schoonheidsspecialist of huisarts?

Bedankt

een jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Wimpers die naar binnen groeien; wellicht heb je er wel eens van gehoord. Of misschien heb je er zelf wel last van. Het lijkt alsof er iets in je ogen zit, waardoor je ogen soms geïrriteerd zijn of zelfs pijn doen. Of je krijgt rode, tranende ogen. Heel vervelend, maar is er iets aan te doen? En wat is de beste methode?Dat wimpers naar binnen groeien kan verschillende oorzaken hebben. Een veelvoorkomende oorzaak is dat de wimpers van het onderooglid tegen het hoornvlies gaan krassen doordat de ooglidrand naar binnen is gedraaid. Dit wordt ook wel entropion genoemd en veroorzaakt vooral irritatie en jeuk. Mocht dit zo zijn, dan kan het een idee zijn om langs de arts te gaan om te voorkomen dat de wimpers schade aan het oog veroorzaken.
Als het een paar wimperharen zijn die tegen het hoornvlies krassen, kan elektrisch epileren een oplossing zijn. De arts geeft dan eerst een injectie met plaatselijke verdoving. Daarna wordt er met een kleine naald een elektrisch stroompje naast de haar bij de haarfollikel gegeven. Met deze methode komt 1 op de 5 wimperharen weer terug, dus in veel gevallen moet de behandeling een aantal keren herhaald worden. Deze behandeling is dus vrij tijdrovend, maar kan uiteindelijk wel definitief resultaat geven.
Cryotherapie
Als je meerdere wimperharen hebt die naar binnen groeien, kan de arts er ook voor kiezen om de haartjes met cryotherapie te verwijderen. Hierbij verwijdert de arts de wimperharen inclusief de haarfollikels door ze te bevriezen. Deze methode is effectief, maar er is een mogelijkheid op complicaties.
fremar
een jaar geleden