zijn rode adertjes op mijn oog normaal?

Ik heb sinds een week zachte maandlenzen en ik heb er verder geen last van. doet geen pijn, indoen gaat ook goed. maar ik merk wel dat er rode adertjes over me ogen gaan lopen. dit had ik eerst niet.
mijn vraag is of dit kan gebeuren in de eerste weken van lenzen.. ik heb iets gelezen over vaatingroei, en ik hoop dat dit niet zo ernstig kan zijn bij mij,

Het kan misschien ook door dit komen:
- Zit bij het uitdoen te friemelen in me oog
- Zit vaak naar beeldschermen te kijken ( tv, computer, smartphone )
- Ik hoor ze eigenlijk langzaam op te bouwen, bijv 4 uur eerst daarna 6 etc.. maar ik droeg ze gelijk 12 uur op een dag.

ik hoop dat iemand me gerust kan stellen dat dit kan voorkomen in de eerste weken van lenzen dragers. want ik hoop echt niet dat ik ineens blind wordt ofzo.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Je had je aan de voorschriften moeten houden, ook kan het komen door het gefriemel in je ogen. Ga even terug naar de opticien en laat controleren of deze lenzen wel geschikt voor je zijn. Doe ze even een paar dagen uit en begin dan met opbouwen, grote kans dat het dan minder wordt, of zelfs over is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb aan het begin van 2014 één maandlens gekregen. Ik heb het wel rustig opgebouwd, dat wel. In het begin zat ik natuurlijk erg te friemelen (om het zo maar even netjes uit te drukken) met die dingen en als ik ze uit deed moesten mijn ogen er ook even aan wennen. Ik had ook een prikkelend gevoel in mijn ogen nadat ik ze uitdeed, ook als ik ze net in had gedaan. Ook kijk ik veel naar beeldschermen. Ik heb nu een oog met lens en één zonder, dus ik kan ze vergelijken, maar ik kan toch niet zeggen dat ik in het oog met lens meer adertjes heb gekregen. Ik had namelijk al adertjes voordat ik de lens kreeg (ik denk dat dit ook heel normaal is). Ik neem aan dat je nog een keer terug moet komen naar je opticien omdat je de lenzen pas hebt.

Vraag het daar eens, want het klopt wel dat je van zachte lenzen extra zichtbare adertjes in je oog kan krijgen. Dat duidt dan op een chronische zuurstoftekort. Deze adertjes zijn te verdelen in oppervlakkige en diepe adertjes. Oppervlakkige adertjes kunnen geen kwaad. Als deze adertjes diep geworteld zitten, dan kan je beter overstappen naar meer zuurstofdoorlatende lenzen (bijvoorbeeld harde lenzen), of stoppen met het dragen van lenzen. Ik wil je hiermee niet afschrikken, maar vraag het eens aan je opticien.

(Kijk in de bron en zoek dan (ctrl+f) naar vaatnieuwvorming)