Kan je sexueel misbruikt worden onder hypnose?

Stel iemand brengt je onder hypnose en tijdens deze hypnose verricht deze persoon sexuele handelingen met je.
Nu weet ik dat je onder hypnose nooit dingen doet die je niet wilt. Dus waarschijnlijk gaat dat niet lukken. Maar wat nou als je onbewust die hypnotiseur aantrekkelijk vindt? Gebeurt dat dan wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Af en toe komt seksueel misbruik in hypnose voor, ook in Nederland. Gelukkig is het zo sporadisch, dat een dergelijke zaak meestal niet de krant haalt.
Zo’n tien jaar geleden speelde in Nederland een zaak van een hypnotiseur, zonder adequate opleiding. Tussen 1979 en 1982 werden klachten van negen vrouwen bij de politie gedeponeerd. Van deze negen had één geslachtsgemeenschap met de man. Bij twee anderen was sprake van masturbatie. In zeven gevallen werden borsten en vagina aangeraakt. Vijf van hen beschreven dat ze het gevoel hadden dit niet te willen, doch zich niet konden bewegen en één en ander konden voorkomen. Wel herinnerden ze zich allemaal deze gebeurtenis.

Omdat in hypnose verschillende bijzondere fenomenen opgeroepen kunnen worden, zoals geheugenverlies over een gebeurtenis, lichaamsverstijving, kunnen dergelijke heren, voor hun onfrisse handelingen, hier handig gebruik van maken.
Dit toont aan dat patiënten in hypnose ervaren, dat ze minder controle hebben of machteloos zijn. Het betekent niet, dat hypnose persé de veroorzakende factor hoeft te zijn.

Hypnose is een prachtig therapeutisch instrument. Maar vanwege zijn kracht kan dit instrument ook misbruikt worden. Het gevaar van misbruik bestaat vooral bij een kleine 5 % van de mensen die in een diepe hypnotische trance kunnen komen. Veel hypnotherapeuten zijn zich bewust van de grote intensiteit, dat ze met hun cliënt hebben, veel groter dan een doorsnee therapeut. Deze therapeutische relatievorm is bij uitstek geschikt, om cliënten (positieve) suggesties te geven. Vanwege het gevaar dat deze suggesties op een door de cliënt negatieve manier opgevolgd zouden kunnen worden, zijn vrijwel alle hypnotherapeuten extra voorzichtig. Sommigen gaan zelfs zover dat ze weigeren hun cliënt aan te raken. Ze weten dat zij door negatieve publiciteit soms zwak staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja dat kan, helaas, maar waar, dat kan... Maar je zult ontwaken uit je hypnose... Tenminste de meesten wel...

In je laatste vragen komt dat al naar voren, die worden dan niet wakker, die laatsten... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Zelfs de grootste gelovige van hypnose zal je vertellen dat je feitelijk niets tegen je zin doet.
Maar het is maar de vraag of hypnose bestaat. Meestal bestaat het uit suggestie en oplichting.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja, oplichting. Valt onder dezelfde kwakzalverij als gebedsgenezing. Helemaal die 'regressietherapie'.
Om maar niet te spreken over de amusementswereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gedeelte van oplichting ligt nogal aan de hypnotiseur. Een goede zal niet proberen je wijs te maken dat het méér is dan suggestie, en zal niet beweren dat hypnose op zich een verandering in de materiële werkelijkheid tot stand kan brengen. Dat is precies wat gebedsgenezers over het algemeen wel claimen. Maar een hypnotiseur die zegt "je bent nu volledig in mijn macht, en als ik met mijn vingers knip heb je geen lichamelijke of geestelijke nicotineverslaving meer" is uiteraard een kwakzalver.
In principie niet. Mensen denken dat je onder hypnose totaal geen controle meer hebt, maar dat is helemaal niet zo.

Heb zelf ooit hypnose ondergaan en het is niets anders dan in diepe rust gebracht worden en je onderbewuste aanspreken. Je bent volledig bij en je weet wat er om je heen gebeurt. Ik moest zelfs een keer tussendoor naar de w.c., dus die verkrachtingsverhalen zijn een beetje dubieus. Natuurlijk kun je tijdens een hypnose sessie verkracht worden, maar dat heeft niets met de hypnose op zich te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand met een grote overredings kracht en overwicht, is in staat, iemand in een kwetsbare situatie te brengen, zodat ze tegen haar wil in, toch machteloos is, en sexueel misbruikt kan worden.
Hypnose gaat zeker niet verder, je bent je ook niet bewust van de aantrekkelijkheid van de hypnotiseur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij van wel.Ze zeggen wel altijd dat een hypnotiseur je niks tegen je zin in kan laten doen,maar al die mensen die als een kip zonder kop rondrennen op het podieum...willen die dan zo rondrennen?Mij hebben ze vroeger ook eens onder hypnose gebracht (rasta rostellie) en ik deed alles wat hij me opdroeg,totdat zo genaamd iedereen naakt in de zaal zat.Gelukkig werd ik toen wakker.Ik denk dat een hypnotiseur (sexueel) misbruik van je kan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Podiumhypnose gaat vaak veel verder juit omdat het subject het idee heeft dat het er allemaal bij hoort. Wat juist opvallend is aan jouw verhaal, is dat je wakker werd toen er echt een (voor jou) morele grens werd overschreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist Suzy daar zit hem de kneep ;)
Ja.
het kan zelfs wanneer je niet onder hypnose bent!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard wel, de hypnotiseur zal snode plannen hebben en er is zelfs een X-file van geweest