Hoe ontstaat een blaasontsteking?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast de juiste antwoorden (het is een bacteriële infectie) wil ik ook even een populaire misvatting benoemen. Veel mensen denken dat blaasontsteking iets te maken heeft met kou of tocht. Daarom wordt vrouwen nog steeds wel eens afgeraden om korte rokjes te dragen. Maar korte rokjes hebben helemaal niets te maken met blaasontsteking. Vrouwen hebben meer kans op blaasontsteking dan mannen omdat hun plasbuis korter is en omdat bij het afvegen na toiletbezoek bacteriën in de plasbuis terecht kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze noemen het ook wel de "honeymoon- cystitis". Tenminste, daar waar de ontsteking veroorzaakt wordt door de E-coli bacterie. na het vrijen goed uitplassen kan al veel leed voorkomen.

Het beste antwoord

Door een bacterie infectie.
De bacterie komt door de plasbuis binnen en veroorzaakt daar een infectie, dit is de reden dat vrouwen vaker een blaasontsteking hebben dan mannen, vrouwelijke plasbuis korter.
Het is een fabeltje dat je van , op blote voeten lopen een blaas ontsteking kan krijgen, dit wordt/werd vaak gezegt. Wel is het zo dat dan je weerstand kan verminderen waardoor je makkelijker een infectie oploopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed geantwoord nelly....je gaat door..+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nelly +!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nog een+

Andere antwoorden (8)

Door een bacterie die via de urinebuis in de blaas terecht komt. De urinebuis van de vrouw is veel korter dan die van de man, daardoor heeft een vrouw er vaker last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de blaas zit iets dat door middel van een ontsteking opgelost moet worden... Het kan een zwakke plek zijn... Een vleesboompje kan het zijn, een cyste kan het zijn, of iets dat het systeem probeert op te lossen door er witte bloedlichaampjes heen te sturen en de temperatuur ter plekke omhoog te stuwen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het een keer meegemaakt dat ik een anti biotica kuur had en daardoor blaasontsteking ontstond.
Dit was een van de bijwerkingen.
Veel vitamine C en geen zoetigheid,en je komt er weer van af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich waar, mjager3, maar een blaasontsteking kan vaak wel gestopt worden voordat hij dat stadium bereikt. Veel drinken, veel vitamine C, en geen suiker kunnen dan helpen. Die vitamine C in dit geval niet om de weerstand op te peppen, maar omdat je een overdosis vitamine C weer uit plast. Het komt dus in de blaas terecht, waar het zorgt voor een zuur klimaat waar de bacteriën in kwestie niet goed tegen kunnen.
Als een verkeerde bacterie in de blaas komt en daar de tijd krijgt zich aan het blaasslijmvies te hechten kan dit een ontsteking veroorzaken aan het blaasslijmvlies.

De ontsteking is dan een reactie van het lichaam op de vreemde binnendringer, een poging om er af te komen, het te bestrijden.

Ga je veel drinken dan spoel je de bacteriën weg en kan het blaasslijmvlies zich herstellen. Is de bacterie al te ver het slijmvlies binnen gedrongen dan is drinken (spoelen) niet meer voldoende en zal een antibacteriële kuur gevolgd moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een bacteriële infectie die alleen kan ontstaan wanneer je immuunsysteem niet sterk genoeg is.

Wellicht is deze verzwakt om jou te laten weten dat jij het leven niet aan gaat zoals jij diep van binnen zou willen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je eerste regel klopt niet, een ontsteking is juist een reactie van je lichaam en daarmee je immuunsysteem. Een ontsteking in de algemene zin hoeft niet te volgen op een infectie, hoewel dat bij een blaasontsteking vaak wel het geval is. De begrippen infectie en ontsteking worden overigens nogal eens door elkaar gehaald. Voor het tweede deel van je antwoord verdien je een dikke min en die krijg je dan ook, ten eerste omdat je aanname over het verzwakte immuunsysteem niet klopt en ten tweede omdat de respons van je lichaam in dit verband niets, maar dan ook werkelijk helemaal niets met je wil te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een goed recht een andere aanname te hebben. Maar om hier nu een min voor te geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is juist niet gek om minnetjes hiervoor uit te delen. Algemene voorwaarden: 12.3 De Geregistreerde Gebruiker is verantwoordelijk voor de door hem of haar op de Website geplaatste Inhoud. In het bijzonder staat de Geregistreerde Gebruiker er voor in dat de Inhoud juist en volledig is, M.a.w. je zit gewoon fout als je willens en wetens dit soort onzin gaat lopen te spuien. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, je hebt een recht op je eigen mening, niet op je eigen feiten.
Ik heb op de antwoorden die al gegeven zijn nog een toevoeging. Het is namelijk zo dat vrouwen ook eerder last hebben van een urineweginfectie dan mannen, omdat bij vrouwen het plasgaatje veel dichter bij de anus ligt dan dat dit bij mannen het geval is. Als een vrouw geplast heeft en daarna van achteren naar voren afveegt, zal zij hierdoor bacteriën van de anus richting haar plasgaatje kunnen vegen, waardoor vervolgens een blaasontsteking kan ontstaan. Dus......altijd na urineren van voor naar achter afvegen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een blaasontsteking kan de volgende symptomen veroorzaken: vaak kleine beetjes moeten plassen, pijn of een brandend gevoel bij het plassen, ‘s nachts uit bed moeten om te plassen, pijn onder in de buik of rug. De urine ruikt soms onaangenaam, is troebel en soms zit er bloed in de urine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er momenteel een... en geloof me, het is geen pretje. uiterst pijnlijk, alsof je spelden piest.
Spierpijn, koorts en misselijkheid zijn bij mij de bijverschijnselen. Vooral de pijn onderin de rug is uiterst onaangenaam!

Een blaasontsteking (cystitis) wordt veroorzaakt door een infectie die tot een ontsteking van de blaaswand leidt. Soms is ook de urinebuis ontstoken (urineweginfectie). De blaas is
de opslagplaats voor urine onder in de buik. De urinebuis is de buis waardoor urine vanuit de blaas het lichaam verlaat.

Een blaasontsteking komt vaak voor. Ongeveer 1 op de 50 mensen heeft wel eens met deze aandoening te maken gehad. Een blaasontsteking komt veel meer bij vrouwen dan bij mannen voor. Het komt vaak voor tijdens een zwangerschap, vooral in de eerste maanden. Bij kinderen kan de ontsteking veroorzaakt worden door een afwijking van de urinewegen. Bij mannen is een blaasontsteking meestal een prostatitis (een ontsteking van de prostaat).

De meest voorkomende oorzaak van een blaasontsteking is
een infectie met een bacterie die vanuit de urinebuis de blaas infecteert. De bacterie Escherichia coli, die normaal in de darmen aanwezig is, kan vanuit de anus via de urinebuis de blaas binnendringen. De E. coli bacterie hecht zich aan de blaaswand en veroorzaakt een ontsteking. Dit komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, omdat de vrouwelijke urinebuis en vagina vlak bij de anus liggen. Ook hebben vrouwen een kortere urinebuis dan mannen. Daardoor bereiken bacteriën van buitenaf bij vrouwen gemakkelijker de blaas. Bacteriën hoeven een minder lange weg af te leggen.

Andere oorzaken van blaasontsteking zijn irritatie door
blaasstenen of chemische stoffen, slechte hygiene, onvoldoende vocht, irriterende stoffen in de voeding, zwangerschap en de menopauze. Andere oorzaken zijn: geslachtsgemeenschap of het plaatsen van een spiraaltje. Een blaasontsteking komt vaker voor bij mensen met diabetes (suikerziekte). Ook bepaalde geneesmiddelen (zoals methenaminemandelaat en cyclofosfamide) kunnen een oorzaak zijn.

Mensen die hun blaas niet goed leegplassen, bijvoorbeeld mannen met een vergrote prostaat of vrouwen met een verzakking, hebben meer kans op een ontsteking. Bij hen blijft telkens een beetje urine in de blaas achter, waarin bacteriën zich kunnen vermenigvuldigen.