Op die plek wordt nieuwe nagel gevormd door kalk af te zetten. De nagel schuift dus steeds een stukje op.

Toegevoegd na 2 minuten:
De matrix (het witte randje) is de oorsprong van de nagel plaat, in de matrix zijn basale cellen aanwezig die zich delen, vervolgens keratiniseren (verharden) en worden opgenomen in de nagel plaat.

De matrix bevat veel bloedvaten die zuurstof rijk bloed aanvoeren. Dit is van groot belang voor de vorming van de eerder genoemde cellen. De matrix is bepalend voor de structuur en de vorm van de nagel plaat. Je moet de nagelriem ook niet zomaar terugduwen.

Een gedeelte van de matrix strekt zich uit tot onder de nagel plaat en is soms zichtbaar als de zogenaamde “ lunula ( het halve maantje). De lunula is wel altijd aanwezig, maar niet altijd zichtbaar. Bij de duim nagel is de lunula meestal herkenbaar.

De cellen in het halve maantje zijn hier in het overgangsstadium naar keratiniseren ( verharding).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dat krijg je als je te weinig calcium binnenkrijgt