Ja dat doet pijn en als je het laat verdoven, dan doet die prik pijn, maar het boren niet... Dus je zult altijd pijn hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha...... +1
Nee, in principe doet het geen pijn. Af en toe lijkt het op een elektrische prikje, maar als je gewoon rustig blijft is het zo gebeurd. Het boren doet minder pijn dan een verdoving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er nooit last van gehad maar je mag altijd om een verdoving vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het een klein gaatje is, voel je nauwelijks wat. Is het een groter gat en moet er diep geboord worden, kan het wel pijn doen. Je kunt dan om een verdoving vragen, maar een verdoving is ook geen pretje. Je zit dan nog uren met verdoofde lippen en wang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan hoe diep het gat is. Komt het in de buurt van de zenuwen, berg je dan maar, dan voel je het wel.
Is het nog maar een klein gaatje, dan voel je amper iets.

Je kunt uiteraard altijd kiezen voor een verdoving, maar nadeel daarvan is dat je dan een paar uur met zo'n gevoelloze mond zit, wat zo raar praat (en als je pech hebt, ga je er ook zo lekker van kwijlen).

Boren is meestal zo voorbij. Als het vijf seconden duurt is het al lang. Maak je niet al te veel zorgen, de tandarts weet wat hij doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jou laatste zin, daar moeten we maar op hopen... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vertrouw die lui niet :(
Mijn dochter heeft van de week voor het eerst een gaatje laten vullen.
Ze was heel zenuwachtig, maar dat viel dus achteraf 100% mee.
De prik zat er al in voor dat ze het doorhad ( ze dacht dat hij nog moest komen) en daarna voel je wel dat ze iets doen maar niet wat natuurlijk.
Goed door je neus ademen dan raak je niet in paniek en verder gewoon ontspannen.
Waarschijnlijk is dit niet je laatste behandeling in je hele leven dus hoe zenuwachtiger je steeds bent hoe enger het steeds lijkt terwijl dat eigenlijk helemaal niet hoeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oja tegenwoordig voel je de prik niet meer want de naaltjes zijn veel kleiner en dunner als die van vroeger, toen hadden ze best grote ouderwetse spuiten. Daarom zijn een hoop oudere mensen niet zo gescharmeerd van de tandarts en geven ze dat mee aan hun kinderen, jammer eigenlijk.
Ik vraag altijd om een verdoving.
Dat prikje vindt ik juist geen pijn doen.
Als je weet dat het verdoofd is,dan lig je wat ontspannender in de stoel bij het boren vind ik.
Omdat je weet dat als hij wat raakt met de boor dat het dan geen pijn doet.
Anders zit je altijd met het gevoel,als hij maar niks raakt als het niet verdoofd is.
Maar dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de tandarts voor het boren je een verdovings prikje geeft,voel je van het boren niets meer! Wat dat en zo aangaat,kan ik je geen antwoord geven,want dat heeft ie bij mij nog nooit gedaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb vroeger als kind nooit verdoving gekregen en daardoor een angst voor de tandarts ontwikkeld, not so funny.

Inmiddels heb ik gewoon altijd een verdoving, die pijn is bekend, tijdelijk en altijd volgens dezelfde manier te voelen. Het boren of kiezen trekken etc daarna is dan prima te ondergaan omdat je een veilige wetenschap hebt dat het geen (of amper) pijn zal doen. Voor mij werkt dit dus het beste.

Daarnaast vind ik het ook belangrijk om te beseffen dat: ja er is pijn als de tandarts een gaatje behandelt, MAAR hoe langer je die behandeling uitstelt, hoe slechter het is voor je gebit en hoe meer pijn je er aan hebt voordat je eindelijk in die stoel zit. Dus dan maar liever zodra het probleem zich voordoet.

En tja.. voorkomen is NOG beter, dat kost namelijk geen enkele pijn (open deur ik weet het maar oh zo waar). Sinds ik beter poets en flos heb ik vrijwel geen gaatjes meer gehad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij deze vraag kun je alleen persoonlijke antwoorden krijgen.

- Er is een groep mensen die niet van prikken houdt, en dus niet voor een verdoving kiest, en het boren "voor lief" neemt.
- Er is een groep mensen die niet van boren houdt, en geen moeite heeft met een prik.

Wat mij betreft: Ik ben zowel geboord met als zonder verdoving. Als je een vrij diep gat hebt, wat dicht bij de zenuw zit, dan is de tandarts wat langer bezig, en zou ik voor een verdoving kiezen. Als het gaatje maar klein is, en de behandeling dus ook niet zo lang duurt, is het misschien verstandig om even door de zure appel heen te bijten en zonder verdoving te laten vullen.

Je kunt hierover gewoon met je tandarts overleggen. Even uitleggen wat je zorgen/angsten zijn, en gewoon vragen hoe lang hij (of zij) bezig zal zijn met de behandeling. Tenslotte kennen wij jouw pijngrens niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de boor in de buurt van de zenuw komt, doet het flink pijn. Je kunt dan beter een verdoving vragen. Wat ook helpt is twee paracetamollen innemen een uur voor de behandeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan het gaatje, hoe diep het is en waar het zit, en je eigen pijngrens. Daar kunnen we dus geen zinnig woord over zeggen.

Het enige dat ik kan zeggen: als de tandarts je aanraadt een verdoving te nemen, accepteer dat dan.

Ja, het is een vervelend gevoel als je mond een tijd gevoelloos is, maar de tandarts raadt het niet voor niets aan: hij verwacht dan dat het boren (te) pijnlijk zal zijn zonder verdoving, en door te proberen stoer te zijn, maak je het moeilijker voor jezelf én de tandarts. Het is namelijk niet gemakkelijk werken met een verkrampte patient.

Zeg verder gerust tegen de tandarts dat je erg tegen de behandeling opziet, dan kan hij/zij daar rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn oude tandarts heb ik mij altijd laten boren zonder verdoving en dat was soms heel vervelend.
Bij mijn huidige tandarts doe ik het mét en is alleen het prikje krijgen even vervelend. Verder voel ik dan geen pijn meer. het ligt er denk ik wel aan hoe diep de tandarts moet boren. Meestal is het goed te doen en is het zo weer over. Je tand is weer bestand tegen prikkels en je kunt er weer minimaal een 1/2 jaar tegenaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meestal wel.
je kunt om een verdoving vragen.
dan valt het wel mee.
sterkte!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er maar net aan waar er geboord moet worden..., of waar er geprikt wordt...
Een gaatje boren diep tussen twee tanden, of een prik boven je voortanden... beide doen ze zeer.
Vraag de tandarts wat het beste is in jouw geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan je pijngrens.
Wat de een als vreselijke pijn ervaart is voor de ander iets lastigs.

Ik hou er niet van, dat geboor.
Ik vraag een verdoving.
Maar ook dat is persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat wordt verdooft met lidocaïne middels injectie. Dat blokkeert eventuele pijnprikkels. Injectie zelf is niet zo pijnlijk, naar mijn weten en zo gedaan.
Ps: het hoog-tonige geluid van de 'burr' (boor) is misschien ongemakkelijk, maar daar hoef je je verder niets van aan te trekken.
Toegevoegd op 10 januari 2020 18:03: tekst