Zou je meer uitrusten als je eerder op zou staan en dan nog even zou slapen?

Ik las ooit ergens dat als je moe bent, je beter twintig minuten kan slapen dan een uur omdat je dan meer energie krijgt(dat heet dan een powernap ofzo). Is dit waar en zo ja, zou je dan 's ochtends beter uitgerust zijn als je je wekker bijv. 20 minuten eerder zou zetten en dan nog even zou slapen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, want het effect van de powernap werkt alleen als je die 's middags houdt. Wanneer je een dip hebt tussen de lunch en het avondeten.

Nee, dat geldt alleen voor een "hazenslaapje" tussendoor. Als je gaat slapen, ben je na een uur al diep in slaap. Je hebt dan moeite om wakker te worden. Na 20 minuten slaap je veel lichter, en heb je dus minder moeite om wakker te worden. Maar als je al de hele nacht geslapen hebt, zit je in een heel andere fase van je slaap. Als je een goed slaapritme hebt, ben je gewoon uitgeslapen als je wakker wordt.

Er zijn hele aantallen mensen die hun wekker te vroeg zetten en dan nog even blijven liggen. Het enige wat die bereiken is dat ze te laat opstaan en moeten haasten om op tijd op school of werk te komen. Die powernap is echt een soort middagdutje wat je niet te lang mag laten duren omdat je daar dan vaak nog suffer van wordt

Een powernap is bedoeld voor overdag, tussendoor. Omdat je wel wilt uitrusten, maar niet in de slaapfase moet komen (die duurt namelijk veel langer) is een powernap van 20 minuten beter dan een uur. Als je 's ochtends ontspannen wilt wakker worden moet je op tijd naar bed gaan en zorgen dat je na de laatste slaapfase wakker wordt. Als het goed is gaat dit ook natuurlijk met je bioritme mee. Het heeft geen zin om eerst abrubt wakker te worden uit een slaapfase en dan een powernap te doen. Toegevoegd na 8 minuten: De normale slaap bij mensen is vrij ingewikkeld en je komt in feite afwisselend in een fase waarin je droomt (REM fase) en een dieper fase waarin je uitrust. Dit herhaalt zich meerdere keren. De lengte van de fasen is persoonlijk en hangt ook af van de leeftijd. Biologisch klopt het idee van een powernap van 20 minuten helemaal niet. Als je echt goed uit wilt rusten zorg je dat je slaap één REM fase en een korte slow sleep wave bevatten. Dit gebeurt ook bij kleine kinderen die 1,5 uur slapen. 1,5 uur is een goede duur en veel effectiever. Toegevoegd na 12 minuten: Als je 20 minuten wilt ontspannen tussen je werk door is het trouwens veel effectiever om meditatie te doen of yoga. Meditatie klinkt zwaar, maar eenvoudige ontspanningsoefeningen (kan je als MP3 op je MP3 speler zetten), zorgen ook voor rust tussendoor. Als je een ontspanningsoefening van 20 minuten kan doen, dan is dit een soort mediteren. Hiermee ontspan je in feite zonder slaap.

Bronnen:
http://www.bionieuws.nl/artikel.php?id=2211
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossier...

Je zou meer uitgerust zijn als je bijvoorbeeld voordat je naar bed gaat minstens een uur voorjezelf neemt en ontspant. Dit kan een hobby zijn, een wandeling, een warm bad, een voet massage, een douche etc. Neem vervolgens minstens 8 tot 9 uur slaap per dag en leer dit jezelf aan. Mediteer waar mogelijk. Wees constand bewust van je eigen ontspannen gevoel en hoe je lichaam hierop reageert. Blijf dicht bij jezelf. Respecteer je lichaam en ziel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100