Ik ben bang dat mijn vriendin zelfmoord gaat plegen. Wat moet ik doen?

Ik weet dat mijn vriendin problemen heeft thuis en op school een beetje gepest wordt maar nu ben ik bang dat mijn vriendin zelfmoord wil plegen. Ze heeft al een paar keer aan mij gevraagd hoe het zou zijn om dood te zijn en of ze het wel verdiend om als ze dood is naar de hemel te gaan. Laatst was haar skype-status "Er is nog maar 1 oplossing. Dan zijn alle problemen weg. Voor mij en voor iedereen." Wat moet ik doen om haar te helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien zou je met haar ouders kunnen bespreken of met een mentor op school. Als je dit te direct vindt kun je je probleem voorleggen aan Sensoor. Kijk maar op hun site.
http://www.sensoor.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeg tegen haar dat als je 'wegloopt' van.je problemen geen nut heeft, ga samen met haar proberen de problemen op te lossen en overtuig haar ervan dat er mensen zijn die van haar houden. Misschien.is het ook een.ideetje om samen een to do list te maken; alle dingen in het leven die je leukt lijkt om te doen. Misschien ziet ze dan in dat het leven echt wel fijne momenten heeft. Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik spreek uit eigen ervaring en bij mijn vriendinnen hielpen deze dingen wel xx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maak samen met haar een afspraak bij de huisarts!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig dat je vriendin jou heeft! Bel de kindertelefoon, deze is er ook voor jongeren tot 18 jaar. De kindertelefoon is een onderdeel van Jeugdzorg. Je kunt elke dag gratis bellen, tussen 14.00 en 18.00 : 0800-0432 Chatten kan ook via hun website: http://www.kindertelefoon.nl/13-18/ Succes en sterkte!

Het beste antwoord

Ik heb in exact dezelfde situatie gezeten als je vriendin.

Zeg alsjeblieft niet zoiets stoms tegen haar als "het komt allemaal goed". Mensen zijn snel geneigd dit te zeggen ter geruststelling, maar daar kan ik zo ongelofelijk kwaad om worden. Tenzij jij exact weet wat zij meemaakt heeft en wat ze vroeger allemaal heeft moeten verduren, kan jij NIET weten waar je over praat.

Met haar ouders overleggen lijkt me ook geen optie want ze heeft problemen thuis. Als ze op school praat met docenten, en ze horen dat ze dit soort problemen heeft EN gepest wordt, zijn zij verplicht dit te melden bij Jeugdzorg. Ik werd zelfs tijdens school uit de les gehaald om gesprekken met Jeugdzorg te hebben. Met complete vreemdelingen dus. Ik voelde me gewoon gevangen daar.

Zorg dat ze je in elk geval vertrouwt. Vraag haar gewoon of ze alles een keer op een rijtje wil zetten. Wat zit haar allemaal dwars, wie zijn de mensen die haar leven zo moeilijk maken en waarom? Het is voor haar ook goed om iemand te hebben waar ze ALLES tegen kan vertellen zonder dat er raar opgekeken wordt. Probeer haar zoveel mogelijk uit haar rotleventje te halen. Neem haar mee naar plekken die haar leuk lijken of laat haar een paar dagen bij jou slapen als dat kan/mag. Zorg dat ze ziet dat het ook heel anders kan, en dat ze gewoon geaccepteerd wordt. Als jij fijne ouders hebt die bereid zijn mee te werken kan dat ook een enorme invloed op haar hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is een site
https://www.113online.nl/
deze gaat speciaal over zelfmoord.. hier staan veel tips
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het voor je vriendin heel belangrijk is dat ze met jou kan praten. Blijf haar steunen. Luister vooral goed naar haar. Dat jij er voor haar bent is een grote steun. Als het lukt probeer dan zelf positief en vrolijk te blijven.

Verder denk ik dat het heel belangrijk is dat jij er met iemand anders over praat. Dat kunnen jouw ouders zijn of bijv. een leraar van school. Door er met iemand anders over te praten deel je de verantwoordelijkheid. Je kan dan samen bedenken wat jullie kunnen doen. Samen sta je sterker.