wat is de rode kring om een muggenbult?

Op de foto is het niet heel goed te zien maar ik had eerst een muggenbult maar de ene x is het ook duidelijker dan de andere x maar er zit een roode kring omheen watbkan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
39.6K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Weet je zeker dat het een muggenbult is ?
Het lijkt ook op een kring n.a.v. een met lyme besmette tekenbeet. https://www.google.nl/search?q=lyme+kring+teek&hl=nl&tbm=isch&oq=lyme+kring+teek&gs_l=img.3...10304.11425.0.12092.6.6.0.0.0.0.82.316.6.6.0....0...1ac.1.34.img..6.0.0.-snLmti59Ho Mocht dat het geval zijn, dan is een bezoekje aan de huisarts zéér aan te raden !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was mijn eerste gedachte bij het lezen van de vraag, maar de foto vind ik helemaal niet op een erythema migrans lijken: er is duidelijk een muggenbult in het midden, geen teek of huidbeschadiging van een verwijderde teek, en er is geen sprake van een ring (waarbij de huid binnenin normaal toont) maar van een 'bult om de bult', die volgens mij nog gezwollen is ook. Eerder een typische allergische reactie, vind ik. Dat neemt niet weg dat als je een teek verwijderd hebt daar (maar dan zou VS dat wel gezegd hebben) of als er bij nadere inspectie toch één in zit (maar dan zou je de kop moeten zien, ik zie helemaal niets op de foto dat daar op lijkt, een teek gaat niet geheel ónder de huid zitten namelijk, maar zit er gedeeltelijk ín) je natuurlijk alsnog naar de huisarts moet gaan.

Het beste antwoord

Het lijkt op een - lichte - lokale allergische reactie, of misschien gewoon een wat heftiger reactie zonder dat daar een allergie aan ten grondslag ligt. Als je veel krabt dan krijg je ook meer zwelling. Als je er veel last van hebt en lokale middelen je niet voldoende verlichting geven, zou je bij drogist of apotheek een antihistaminicum kunnen halen (staat wel ergens onder 'hooikoorts' of 'allergie'). Als het een wat allergische reactie is, zou dat moeten helpen.

Het is trouwens niet nodig om middelen te gebruiken, maar ik geef het als suggestie ook omdat je daarmee zou kunnen uitmaken of de wat uitgebreidere zwelling al dan niet door een allergie komt. Hoewel de zwelling sowieso met een paar dagen minder zal worden, dus eigenlijk kun je dat pas weten als je vaker dit soort reacties hebt en je het de ene keer wel en de andere keer niet gebruikt.

Koelen kan ook prettig zijn bij insectenbeten, geeft wat verlichting en kan de zwelling doen afnemen. En er zijn natuurlijk genoeg lokale middelen (zalfjes e.d.). Maar niet krabben dus, daarmee verspreidt het gif zich meer en zet je je lichaam aan om te reageren op de vreemde stof die onder de huid zit, waardoor je meer zwelling krijgt - en meer jeuk - omdat je lichaam iets probeert op te ruimen. Net zoals je koorts krijgt als je lichaam een virusinfectie aan het bevechten is, krijg je zwelling in je huid als je lichaam een vreemde stof onder de huid probeert te neutraliseren/op te ruimen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik vind de foto trouwens heel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als een insect je bijt of steekt, en daarbij stoffen bij je naar binnen brengt, blijven die stoffen niet precies op die plek zitten, maar zullen zich verspreiden. Je lichaam wil die stoffen kwijt, en reageert daarop met een ontstekingsreactie, het stuurt extra bloed naar die plek. Vandaar de rode kleur.
Reddie