Kun je door een middagdutje jezelf opladen of word je daar alleen maar slaperig van?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Twintig minuten is mijn perfecte powernap. Dan kan ik er weer de hele avond tegen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Echter 1 nadeel van een middagdutje is, is dat de vaak voorkomende klacht dan slapeloosheid in de avond is.
Amadea
9 jaar geleden
Nee hoor, niet van een kwartiertje à twintig minuten. Wél als je een uur of nog langer doorpit!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super handig! Dit wist ik ook niet.. meestal als ik moe ben doe ik een dutje van1/2uur, voortaan toch de wekker 20minuten later laten gaan en kan er weer aan! Minder koffie ha!
Reddie
9 jaar geleden
@Davidjaa , die twintig miuten moet je niet letterlijk nemen.
Als je na 1/2 uur spontaan wakker wordt is dat beter dan gewekt worden door de wekker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het is overigens ook wetenschappelijk bewezen dat het menselijk lichaam het beste functioneert wanneer je om de 6-8 uur voor 2 uur max. slaapt. Maar omdat we nu eenmaal al tientallen jaren het ritme hebben aangenomen dat we 's nachts slapen en overdag dus wakker zijn om bijv. naar school of naar het werk te gaan heeft ons lichaam zich hieraan aangepast. Ik kan je helaas geen exacte bronvermelding geven omdat ik dit een paar jaar terug in een tijdschrift heb gelezen, ik geloof de quest.

Het beste antwoord

Wetenschappers hebben ook ontdekt dat de “langzame golven slaap”, welke zich voordoet aan het begin van een slaapsessie, belangrijker is dan de REM-slaap (Rapid Eye Movement). Je belandt in de REM-slaap wanneer je al een langere periode slaapt. Dit is een belangrijk gegeven, want het houdt in dat een “power-nap” dus ook zin heeft. Een power-nap, ofwel kort dutje, zou ongeveer 12 tot 15 minuten moeten duren. Slaap overigens nooit langer dan 45 minuten, want dan kom je in een te diepe slaap. Dit heeft tot gevolg dat je juist erg moe wakker wordt, en veel te lang wakker moet worden.
fremar
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Helemaal oneens. Het hangt af van de persoon, en van de omstandigheden. In het slaaplaboratorium zijn ze alleen met onnatuurlijke situaties bezig. In de praktijk ligt het veel genuanceerder.
Min.
fremar
9 jaar geleden
en wat is het juiste antwoord dan?

Andere antwoorden (1)

Het hangt er vanaf hoe lang je slaapt. Een kwartiertje is ideaal. Hoe langer je slaapt, hoe langer het zal duren voordat je weer klaarwakker bent.