wat te doen tegen benauwdheid ?

Ik heb ongeveer al 3 dagen last van benauwdheid , heb paar dagen geleden ook bij het slapen het gevoel gehad dat ik ineens stikte ( schrok er wakker van ) heb ook astma wel een lichte vorm dan , maar buiten dat is het niet fijn om het benauwd te hebben weet iemand hier iets tegen , de huisarts neemt het niet serieus .. als jemand tips heeft ? Graag !

Toegevoegd na 39 seconden:
Jemand = iemand

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

Als je benauwd bent en je weet de oorzaak niet, dan moet je naar een arts gaan. Je vertelt niet hoe de interactie met de huisarts precies is verlopen, maar benauwdheid van onbekende oorsprong is over het algemeen een reden om de patiënt dezelfde dag nog te zien. Als de assistente geen afspraak wil maken of je huisarts jou in een eerder contact heeft vertelt het nog even aan te zien en jou dat niet lukt, bel dan nog een keer. En als je niet tot morgen kunt wachten omdat de benauwdheid toeneemt of omdat je bang bent om te slapen, bel dan vandaag de huisartsenpost. Triage op de huisartsenpost is vaak aan de voorzichtige kant omdat beoordeling door de telefoon van patiënten die je niet kent extra moeilijk is, dus bij een dergelijke klacht zullen ze vrijwel altijd de patiënt vragen om langs te komen.

Dan wat je zelf kunt doen: allereerst rustig aan doen. Verder neem ik aan dat je vanwege je astma ventolin (salbutamol) of een dergelijk middel hebt. Werkt dat niet of niet genoeg, of ben je te benauwd om het goed te gebruiken, dan zou je een voorzetkamer kunnen gebruiken. Daarmee komt het medicijn met minder moeite dieper in je longen terecht. Als je die zelf niet hebt, kan een arts hem voorschrijven en kun je die ophalen bij de apotheek. Soms geeft de apotheek ze standaard mee aan astma- en COPD patiënten.

Als ventolin voor je idee juist averechts werkt, zou het kunnen zijn dat je - onbewust - hyperventileert. Dat geeft een benauwd gevoel, en vaak ook klachten als tintelingen rondom je mond of in je handen, waar je het een beetje aan kunt herkennen. Het komt vaker voor in combinatie met astma. Heb je het idee dat dit de oorzaak kan zijn, probeer dan rustig en oppervlakkig te ademen en concentreer je ook op het UITademen. Voor het vervolg kan je huisarts je doorverwijzen voor ademhalingstherapie.

In deze tijd zou het ook heel goed kunnen dat een toename van benauwdheidsklachten bij astma te maken heeft met hooikoorts. Er zijn middelen die zonder recept verkrijgbaar zijn die je zou kunnen proberen als je denkt dat dit de oorzaak is. Binnen blijven scheelt soms ook.

Verder reageren sommige astmapatiënten goed op een vochtige lucht (stoom, bijvoorbeeld in de douche gaan zitten met de hete douche open) maar bij anderen werkt dat juist averechts. Je zou dit kunnen uitproberen.

MAAR: alles wat ik hierboven aandraagt neemt niet weg dat je bij benauwdheidsklachten naar een ARTS moet gaan. Als jij het idee hebt dat die je niet serieus neemt, dring dan aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wanneer heb je voor het laatst contact gehad dan? En wat zei je huisarts? Ik kan me zo slecht voorstellen dat een huisarts benauwdheid niet serieus neemt, namelijk. Heb je geen verdere ziekteverschijnselen, koorts, moeheid, pijnklachten?